Öppna sök Stäng sök Sök
Öppna Meny Stäng meny Meny

CFL cargo minskade sina OSPA efter "Säkrare förare"

CFL cargo fick sex obehöriga stoppsignalpassager på kort tid. Det svenska huvudkontoret i Nässjö och ledningen i Luxemburg bestämde sig för att göra något åt saken och upprättade en åtgärdsplan. I den ingick en skräddarsydd utbildningsinsats för alla lokförare som visade sig ge effekt ganska snart.

Peter Heller är trafikchef på CFL cargo och berättar vidare;

- Jag och dåvarande VD:n Lars Gehrke tog kontakt med Thomas Gustafsson och Lars-Åke Hedman på Nässjöakademin för att diskutera vad man skulle kunna sy ihop för utbildning till våra lokförare. De satte ihop ett paket som jag och två av våra instruktörer provade. Det passade oss väldigt bra och vi bestämde att alla förare skulle gå utbildningen ”Säkrare förare”.

Resultatet lät inte vänta på sig. På ett år gick de från sex incidenter till två och detta trots att trafikvolymen under denna tid ökade.

Vi vill ju tro att antalet OSPA gick ner tack vare en ökad medvetenhet efter fortbildningen som gör att man är extra uppmärksam och försiktig.

- Vi vill ju tro att antalet OSPA gick ner tack vare en ökad medvetenhet efter fortbildningen som gör att man är extra uppmärksam och försiktig, säger Peter Heller. Vi jobbar med säkerhetsfrågor internt men tycker att det är bra att någon utifrån kommer in och förstärker budskapet. Att få träffas och prata är också viktigt och värdefullt för att förstärka teamkänslan, fortsätter han.

Vad tyckte era lokförare om utbildningsinsatsen?

- Den var uppskattad! Upplägget med att börja dagen med simulatorträning för att sedan ha föreläsning kring hur hjärnan tar beslut var lyckat och gillades av deltagarna. Teoridelen knöt ihop det och gjorde helheten så bra, säger Peter.

- En del var negativa innan men efteråt har vi bara fått positiv feedback att de tyckte det var bra, säger Mikaela Schön, personalansvarig på CFL cargo. Speciellt teoridelen om hur hjärnan tar beslut uppskattades. Givetvis tror jag att ”Säkrare förare” gav resultat då vi inte har haft så många OSPA nu. Teoridelen gav alla en tankeställare och det blev en heads-up att man tänker efter före, så visst har utbildningen påverkat, fortsätter Mikaela.

Det här har ju med hela branschen att göra. Det finns ju en nollvision när det gäller OSPA och som det ser ut nu pekar kurvan åt fel håll. Säkerheten pratar man om hela tiden. Det här är något man absolut ska tänka på och ta till sig.

Skulle ni rekommendera andra företag att gå utbildningen?

- Absolut! Verkligen, säger Mikaela. Dels för att vi, som sagt fick positiv feedback efteråt av lokförarna. Men också att vi var delaktiga med att ta fram utbildningens innehåll. Det gjorde att den fyllde våra behov som vi såg där och då, inflikar Peter.

- Det här har ju med hela branschen att göra, fortsätter Mikaela. Det finns ju en nollvision när det gäller OSPA och som det ser ut nu pekar kurvan åt fel håll. Säkerheten pratar man om hela tiden. Det här är något man absolut ska tänka på och ta till sig.

Kontakt

Expandera Minimera

Nässjöakademin
Framtidsvägen 1
571 35 Nässjö
nassjoakademin@nassjo.se


Dolt fält, måste ligga längst upp
Vad kan vi göra bättre?
Berätta vad vi kan göra bättre på den här sidan. Dina synpunkter är värdefulla för oss. Din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.

Nässjöakademin

Framtidsvägen 1
571 35 Nässjö

nassjoakademin@nassjo.se
Tel. 0380-51 72 50