Öppna sök Stäng sök Sök
Öppna Meny Stäng meny Meny

Mål 12: Hållbar konsumtion och produktion

Säkerställa hållbara konsumtions- och produktionsmönster.

Genom att producenterna tillverkar varor som håller länge behöver man inte använda lika mycket naturresurser som när man måste tillverka nya hela tiden. Om en produkt fortfarande fungerar kan den säljas eller skänkas när du inte längre behöver den. Om det är en vara du inte använder så ofta kan du istället låna eller hyra den.

Det här gör Nässjö kommun:

• Jobbar med att minska matsvinnet vid kommunala storkök.
  • Bedriver tillsyn gentemot företag så hantering av kemikalier och avfall inte leder till miljöförstöring, ser även till att företagen städar upp efter sig om det skulle blivit en förorening.
  • Gör i så stor mån det är möjligt inga onödiga köp utan använder befintliga resurser och lånar mellan avdelningar och förvaltningar.
  • Har uppsatta miljökrav vid kommunala upphandlingar.
  • Behovsmätningar för att se hur många fordon kommunen behöver.
  • Vi är en Fair Trade-kommun.

Det här kan du göra själv:

• Försöka att planera sitt resande, försök undvika engångsartiklar.
  • Handla second hand!
  • Fundera på om produkten kan lagas innan du slänger den, om du inte behöver den kan du sälja eller skänka för att låta det få leva vidare hos någon annan och på så vis spara på naturens resurser. Det finns en app "Hygglo" där man kan hyra eller hyra ut saker som privatperson.
  • Ät upp maten, resterna kan du lägga i en matlåda för att äta imorgon.
  • Köp inte mer mat än du hinner använda.
  • Köp varor som håller länge!
  • Fundera på om du kan låna av någon innan du köper något, kanske finns det att köpa second hand.
  • Anordna klädbytardagar.
  • Handla Fair Trade.
  • Byt kläder och skor med kompisar.
  • Låt dina barn få ärva kläder från syskon och kompisar, låt dessa sedan få gå vidare till dina kompisars kläder.

Expandera Minimera

Utvecklingsavdelningen

Dolt fält, måste ligga längst upp
Vad kan vi göra bättre?
Berätta vad vi kan göra bättre på den här sidan. Dina synpunkter är värdefulla för oss. Din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.