Regler och avgifter förskola och fritidshem

Här hittar du information om regler och avgifter gällande samtliga förskolor och fritidshem i Nässjö kommun.

Fakturor för förskola och fritidshem

Har du frågor om fakturor för förskola eller fritidshem är du välkommen att kontakta administratörerna på barn- och utbildningskontoret, telefon 0380-51 83 39 eller 0380-51 83 41.

Ansöka om plats på förskola och fritidshem

Det är vårdnadshavare som ansöker om plats på förskola/fritids. Du kan ansöka om plats till kommunala och fristående förskolor. Enligt skollagen ska en förskoleplats erbjudas inom fyra månader från ansökningsdatum.

Säga upp plats på förskola och fritidshem

En plats på förskola eller fritidshem ska sägas upp senast två månader innan barnet ska sluta. En avgift tas ut under uppsägningstiden oavsett om platsen används eller inte.

Vårdnadshavare som säger upp en plats på förskola eller fritids och sen ansöker om en ny plats inom tre månader, ska betala avgift för den mellanliggande tiden.

Mer information om olika regler finns i dokumentet Tillämpningsregler för förskola och fritidshem.

E-tjänst förskola och fritidshem

Ansökan till förskola och fritidshem, inkomständring samt uppsägning av ditt barns placering gör du som vårdnadshavare via vår e-tjänst. Identifiering sker med Bank-ID.
Förskola och fritidshem, e-tjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.