Öppna sök Stäng sök Sök
Öppna Meny Stäng meny Meny

Hemtjänst

Om du behöver hjälp och stöd med din personliga omvårdnad och med ditt dagliga liv ansöker du om det hos din socialsekreterare.

Hemtjänst kan bestå av omvårdnads- eller serviceinsatser, eller både och. Det beror på vilka slags behov du har och vad socialsekreteraren bedömer att du behöver hjälp med. I Nässjö kommun finns det en utförare av hemtjänst, vilken är kommunens egna.

Om du fått ett beslut om insatser gör hemtjänstpersonalen en genomförandeplan tillsammans med dig. Planen gör det tydligt vilken slags hjälp du behöver, hur du vill ha den utförd och följs upp regelbundet av personalen tillsammans med dig.

Informationsbroschyr om hemtjänst

Till dig som ska få hemtjänst, PDF Pdf, 678.7 kB, öppnas i nytt fönster.

Läs, ladda ner eller skriv ut broschyren som innehåller en sammanfattning av saker som är bra att veta för den som ska få hemtjänst.

Omvårdnadsinsatser

Om du inte själv klarar att exempelvis sköta din personliga omvårdnad, laga mat eller behöver hjälp med att komma ut på promenader med mera kan du ansöka om att få hjälp med detta.

Serviceinsatser

Om du inte klarar det själv eller inte kan få hjälp på annat sätt kan du ansöka om hjälp med att städa, tvätta, inköp av dagligvaror, måltidsdistribution, apoteksärenden, post- och bankärenden samt ledsagning till tandläkar- och läkarbesök.

Avgifter

Det finns avgifter för service- och omvårdnadsinsatser för dig som har beslut om hemtjänst enligt socialtjänstlagen.

Avgifter i socialtjänsten

Hemtjänstgrupper

Ordinarie hemtjänstpersonal består av undersköterskor, specialistundersköterskor och vårdbiträden. Nässjö kommun har tio hemtjänstgrupper som arbetar i olika delar av kommunen, antalet anställda i varje grupp varierar beroende på hur stort området är. Om du önskar att din hemtjänstpersonal ska tala ett specifikt språk, informera din socialsekreterare om detta. Att du får personal som talar ditt önskade språk är dock inget vi kan garantera.

Alla hemtjänstgrupper arbetar utifrån nationella kvalitetsregister och utifrån Socialförvaltningens rutin för ständiga förbättringar. Det innebär att vi hela tiden strävar efter att förbättra vår verksamhet, utifrån resultat från brukarundersökningar, synpunkter med mera.

Kontaktman

Du som har hemtjänstinsatser har en egen kontaktman. Det innebär att en person ur personalgruppen har ett särskilt ansvar för dig. Kontaktmannen träffar dig för att ge dig praktisk information och lära känna dig. Kontaktmannen har sedan regelbunden kontakt med dig under insatsens gång. Det är den personen du kan vända dig till för att få hjälp med sjukvårdskontakter, anhöriga med mera.

Digital fixare är en service som Nässjö kommun erbjuder till äldre som bor i kommunen. Tjänsten är för dig som behöver lära dig digital teknik och att använda internets olika tjänster.

Du ringer och bokar en tid. Därefter kommer den digitala fixaren hem till dig och hjälper dig med just det du behöver. Du kan känna dig trygg med att den hjälp du får värnar din digitala säkerhet och integritet.

För mer information och kontakt,

Fixar-Affe är en kostnadsfri service till äldre och funktionshindrade som har svårt att utföra vissa sysslor i hemmet själva eller utan hjälp.

Affe har med sig egna verktyg och en stege. Det eventuella materialet som Affe behöver, får du själv köpa hem.

För mer information och kontakt,

Kontakt

Expandera Minimera

Hemtjänsten
Du når din hemtjänstgrupp via kommunens kontaktcenter.
0380-51 80 00

Socialsekreterare
Ansök om stöd eller få svar på frågor av socialsekreterare via kommunens kontaktcenter.

0380-51 80 00
Telefontid måndag-fredag, 8.30-9.30

socialforvaltningen@nassjo.se

Synpunkt eller klagomål
Använd vår e-tjänst eller ovanstående kontaktuppgifter om du har synpunkter gällande din upplevelse av socialförvaltningen.
Lämna synpunkt, e-tjänst


Dolt fält, måste ligga längst upp
Vad kan vi göra bättre?
Berätta vad vi kan göra bättre på den här sidan. Dina synpunkter är värdefulla för oss. Din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.