Allmän förskola 3-5 år

Barn mellan 3-5 år har rätt till allmän förskola från höstterminen det år barnet fyller tre år. Allmän förskola är avgiftsfri och bedrivs tre timmar per dag, fem dagar i veckan under skolans läsårstider. Det är frivilligt att delta i allmän förskola.

I Nässjö kommun gäller följande:

• Allmän förskola är en avgiftsfri pedagogisk verksamhet, som omfattar 525 timmar om året. Dessa är fördelade 15 timmar i veckan under grundskolans läsårstider och erbjuds alla 3-5 åringar, men deltagandet är frivilligt.
  • Allmän förskola för 3-5 åringar innebär att barnet är på förskolan 15 timmar per vecka (tre timmar per dag). Tiderna är kl. 08.30-11.30 eller kl. 13.00-16.00.
  • Du betalar ingen avgift för allmän förskola.
  • Avgiftsfri allmän förskola kan inte kombineras med en "vanlig" förskoleplats för föräldrar/vårdnadshavare som arbetar, studerar, är föräldralediga eller arbetssökande.
  • Den allmänna förskolan för 3-5 åringar samordnas med förskolans övriga verksamhet.

Ansökan och uppsägning

För barn som redan finns inskrivet i vår verksamhet ingår allmän förskola (525 timmar per år) i den pedagogiska verksamheten. Avgiften minskas med 25 % från och med augusti det år barnet fyller tre år.

Om ditt barn har en vanlig förskoleplats, men du vill byta till avgiftsfri allmän förskola, måste nuvarande plats sägas upp. Uppsägningstiden är två månader.

Om barnet har en plats i allmän förskola och förälder/vårdnadshavare önskar en vanlig förskoleplats ska ansökan göras.

Särskilt erbjudande om plats

Kommunen är i vissa fall skyldig att erbjuda förskoleplats till barn som har rätt till allmän förskola, även om barnets vårdnadshavare inte har anmält önskemål om det. Kommunens skyldighet gäller om:

• barnet är fött utomlands och vistas i Sverige sedan högst fem år, eller,
  • barnets vårdnadshavare är födda utomlands, men nu är bosatta i Sverige och vistas här sedan högst fem år. Skyldigheten enligt denna punkt gäller oavsett om barnet är fött i Sverige eller utomlands.

Även barn som har en plats i pedagogisk omsorg, men inte förskola, omfattas om övriga förutsättningar är uppfyllda.

Kommunen ska sträva efter att erbjuda även andra barn som har behov av förskola för en bättre språkutveckling i svenska, även om deras vårdnadshavare inte har anmält önskemål om det. Till exempel barn med annat modersmål eller barn med språkstörningar.

Expandera Minimera

Administratörer förskola
Åsa Karlsson
asa.karlsson@nassjo.se

Dolt fält, måste ligga längst upp
Vad kan vi göra bättre?
Berätta vad vi kan göra bättre på den här sidan. Dina synpunkter är värdefulla för oss. Din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.