Tidiga samordnade insatser för barn och unga - TSI

Tidiga samordnade insatser (TSI) är ett samarbete för att ge barn och unga rätt stöd i tid. Målet är att förebygga problem, stärka barns uppväxtvillkor och skapa trygghet för familjer.

Genom att arbeta tillsammans kan vi upptäcka behov tidigt, ge stöd innan svårigheter växer och skapa en trygg kedja runt barnet, från småbarnsåren till ungdomstiden.

De som samarbetar är skola, socialtjänst, polis, fritidsverksamhet och region.

Tidiga samordnade insatser (TSI) handlar om att ge barn, unga och föräldrar rätt stöd i tid. I stället för att vänta tills problemen har vuxit samarbetar vi tidigt mellan olika verksamheter, så att stödet blir enklare, snabbare och mer samordnat.

TSI omfattar hela kedjan från småbarnsåren till gymnasietiden, 0-20 år.

Vilka samarbetar?

I Nässjö kommun arbetar skola, socialtjänst, polis, fritidsverksamhet och region tillsammans för att tidigt identifiera behov och sätta in insatser som stärker barns hälsa, utveckling och trygghet.

TSI är ingen enskild metod, utan ett gemensamt arbetssätt för hur vi möter barn och familjer på ett tillitsfullt och samordnat sätt.

Syftet är att

  • ge stöd innan problem växer sig stora,
  • använda våra gemensamma resurser klokt,
  • skapa trygghet och delaktighet för barn och familjer,
  • bygga tillit mellan verksamheterna.

Arbetssättet ligger i linje med den nya socialtjänstlagen och den nationella omställningen av välfärden, där fokus flyttas från sena och tunga åtgärder till tidiga, lättillgängliga och samordnade insatser.

Tillsammans gör vi skillnad i rätt tid.

De tidiga samordnade insatserna (TSI) i Nässjö kommun består av flera samverkande delar som tillsammans skapar en röd tråd, från de allra yngsta barnen till ungdomar i gymnasieåldern. Alla arbetssätt bygger på samma grund, att vi agerar tidigt, tillsammans och tillitsfullt.

Gemensamt för våra TSI-insatser

  • Barnets bästa står alltid i centrum.
  • Samverkan sker i dialog med familjen, med samtycke som grund.
  • Målet är att varje barn ska få rätt stöd i rätt tid – oavsett var behovet upptäcks.

Hembesöksprogrammet

I hembesöksprogrammet får nyblivna föräldrar fem hembesök under barnets första 2,5 år. Hembesöken görs av barnhälsovårdens sjuksköterska och en kurator från socialtjänsten, som ger stöd, råd och information utifrån familjens behov. Syftet är att skapa trygghet, tidigt upptäcka behov och stärka föräldraskapet. Programmet är ett gott exempel på hur kommunen och regionen arbetar sida vid sida för barnens bästa.

Förskolesociala team

Förskolesociala team är ett förebyggande samarbete mellan förskola och socialtjänst. Genom regelbunden dialog och gemensamma träffar kan vi tidigt uppmärksamma barn och familjer som behöver extra stöd. Målet är att sänka trösklarna till socialtjänsten och erbjuda hjälp på ett naturligt och avdramatiserat sätt.

Elevhälsoarbete (EHT)

Elevhälsans arbete är grunden i skolans förebyggande och hälsofrämjande arbete. EHT-teamet består vanligtvis av rektor, skolsköterska, kurator, specialpedagog och skolpsykolog. De samarbetar för att skapa goda lärmiljöer, tidigt fånga upp signaler och ge stöd innan svårigheter växer sig stora. EHT är navet som knyter samman skolans vardag med övriga TSI-insatser.

Skolsociala team

De skolsociala teamen består av skolpersonal och socialsekreterare som samarbetar nära runt elever där det finns en tidig oro. Teamet ses regelbundet och fungerar som en gemensam arena för att diskutera stöd, rådgivning och samordning. Syftet är att agera snabbt, innan en elev riskerar långvarig frånvaro eller social problematik. Här byggs också tillit mellan skola, socialtjänst och familj.

Närvaroteamet

Närvaroteamet arbetar med att öka elevers närvaro i skolan och stötta familjer som har svårt att få barnet till skolan. Teamet består av specialpedagog, skolpsykolog och familjebehandlare, som tillsammans kartlägger orsaker, erbjuder samtal och stöttar med individuella lösningar. Målet är att vända frånvaro till närvaro genom samarbete, förståelse och konkreta insatser.

SSPF – Skola, Socialtjänst, Polis och Fritidsverksamhet

SSPF är ett brottsförebyggande samarbete som riktar sig till ungdomar i riskzon, cirka 10–19 år. Syftet är att förebygga kriminalitet och missbruk genom att tidigt upptäcka normbrytande beteenden. Det gör vi genom att samordna stöd och agera gemensamt.

I SSPF deltar representanter från skolan, socialtjänsten, polisen och fritidsverksamheten. Arbetet sker lokalt, nära ungdomens vardag, med fokus på samtycke och delaktighet.

De tidiga samordnade insatserna följer barnet och familjen genom hela uppväxten, från de första hembesöken efter födseln till ungdomsåren i skolan. Arbetet anpassas efter ålder, behov och livssituation men utgår alltid från samma tanke: rätt stöd i rätt tid.

En sammanhållen kedja

Alla delar i TSI hänger ihop och överlappar varandra. När ett barn går från en åldersfas till en annan sker överlämning och samverkan mellan verksamheterna. På så sätt får barn och familjer ett samlat stöd, inte många olika kontakter.

0-6 år - Tidigt familjestöd och trygg start

För de yngsta barnen handlar TSI om att skapa trygghet, stärka föräldraskapet och ge stöd nära vardagen.

  • Hembesöksprogrammet: fem planerade hembesök under barnets första 2,5 år där barnhälsovården och socialtjänsten samarbetar.
  • Förskolesociala team: socialtjänst och förskola samarbetar för att tidigt uppmärksamma behov och erbjuda stöd till familjer.
  • Familjecentralen: fungerar som mötesplats och kontaktväg till olika former av stöd.

6-12 år - Trygghet och samarbete i skolan

I skolåldern handlar de tidiga insatserna om att upptäcka oro tidigt, stärka närvaron och samverka kring elevens hela situation.

  • Elevhälsoarbete (EHT): skolans grund för hälsofrämjande och förebyggande arbete.
  • Skolsociala team: samverkan mellan skola och socialtjänst för att ge stöd i tid.
  • Närvaroteamet: hjälper familjer och skolor att vända oro för frånvaro till skolnärvaro.
  • SSPF (Skola, Socialtjänst, Polis, Fritid): samordnat arbete för att förebygga kriminalitet, droger och normbrytande beteende.

13 - 20 år - Delaktighet, ansvar och framtidstro

För ungdomar handlar TSI om att skapa tillit, stärka motivation och förebygga riskbeteenden.

  • Elevhälsoarbete (EHT): skolans grund för hälsofrämjande och förebyggande arbete.
  • Skolsociala team: fortsätter vara en central samverkansform mellan skola och socialtjänst.
  • Närvaroteamet: stödjer elever med långvarig eller oroande frånvaro.
  • SSPF (Skola, Socialtjänst, Polis, Fritid): samordnat arbete för att förebygga kriminalitet, droger och normbrytande beteende.
  • Kommunens aktivitetsansvar (KAA): erbjuder stöd till unga som står utanför skola och arbete.

Genom Tidiga samordnade insatser (TSI) samarbetar vi för att tidigt uppmärksamma barn och unga som riskerar att hamna i en situation som påverkar deras tillvaro negativt. Målet är att agera tidigt, innan problemen växer sig stora. Vi vill ge rätt stöd i rätt tid.

Alla som möter barn och unga kan ta initiativ till ett TSI-möte. Det gäller till exempel dig som arbetar i förskola, skola, fritidsverksamhet, hälso- och sjukvård eller socialtjänst.

Exempel på tidiga tecken

  • Flera byten av förskola eller skola
  • Nedstämdhet, oro eller stress i tidig ålder
  • Frånvaro som väcker frågor – till exempel vissa dagar eller ämnen
  • Svårigheter att hantera otydliga eller föränderliga situationer
  • Självvald isolering eller hög skärmtid
  • Svårt att skapa eller behålla relationer
  • Obalans mellan krav och förmåga hos vårdnadshavare
  • Påfrestningar i familjen, till exempel sjukdom eller separation

Kontakt

Expandera Minimera

Barn- och utbildningsförvaltningen
0380-51 72 20
bukontoret@nassjo.se


Dolt fält, måste ligga längst upp
Vad kan vi göra bättre?
Berätta vad vi kan göra bättre på den här sidan. Dina synpunkter är värdefulla för oss. Din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.