Inköp av dagligvaror

Från och med november 2025 införs digitala inköp av dagligvaror i hemtjänsten. Det betyder att du beställer dina varor digitalt, antingen på egen hand eller med stöd från personalen.

Digitala matinköp ger större valfrihet och bättre service. Du får se bilder på varorna och får förslag på alternativ om något är slut.

Så fungerar det

  • Du beställer matvaror via en surfplatta eller dator. Hemtjänsten hjälper dig om du tycker det är svårt.
  • Personalen tar med sig surfplatta när du ska beställa.
  • Du väljer själv butik eller leverantör.
  • Köpet är ett avtal mellan dig och butiken.

Dina val

Coop Ombudshandel Online – upphandlad leverantör

  • Fungerar för alla i kommunen.
  • Du behöver inte Bank-ID eller e-post.
  • Varorna levereras hem till dig.
  • Hjälp att plocka in varorna i kyl och skafferi kan erbjudas.
  • Kostnad för varje hemleverans är 99 kronor. Du betalar direkt till butiken.

Andra matbutiker

  • Du kan välja andra butiker som erbjuder digital beställning och hemleverans.
  • Du ansvarar själv för att kontrollera leverans, priser och villkor.

Du beställer via mejl till butiken. ICA Nära Rostedts i Bodafors kör hem varor till adresser inom ungefär en mil från butiken.

Kan jag handla utan Bank-ID?
Ja

Behöver jag ha en e-postadress och ett telefonnummer?
Nej

Måste jag vara medlem i butiken för att kunna handla?
Nej

Finns det något minsta belopp för beställning?
Nej

Är det samma priser och varor som i den fysiska butiken?
Ja

Hur går det till att handla?
Hemtjänsten hjälper dig att beställa via mejl till butiken som sedan kör hem varorna till dig. Leveransdag är torsdagar och du behöver beställa senast två dagar i förväg. Om du inte väljer fakturabetalning så betalar du vid leverans, med Swish eller kontant.

Butiken kan hjälpa dig med att plocka in dina varor i kyl och skafferi om du har behov av det.

Vill du själv hämta dina varor i butiken så går det bra. Möjliga hämtningsdagar är alla vardagar. Beställ senast 1–2 dagar i förväg.

Vad kostar det?
Vid hemleverans betalar du en leveransavgift för varje beställning på 100 kronor.

Om du hämtar dina varor själv i butiken så betalar du en plockavgift för varje beställning på 50 kronor.

Vilka betalningsalternativ finns?
Du kan betala med faktura, Swish eller kontant.

Vid pappersfaktura tillkommer en avgift på 50 kronor. Ingen avgift för digital faktura.

Du beställer via mejl till butiken. Ica Nära Malmbäck erbjuder hemleverans av varor i Malmbäck med omnejd.

Kan jag handla utan Bank-ID?
Ja

Behöver jag ha en e-postadress och ett telefonnummer?
Bara telefonnummer till dig eller någon anhörig

Måste jag vara medlem i butiken för att kunna handla?
Nej

Finns det något minsta belopp för beställning?
Nej

Är det samma priser och varor som i den fysiska butiken?
Ja

Hur går det till att handla?
Hemtjänsten hjälper dig att beställa via mejl till butiken som sedan kör hem varorna till dig. Leveransdag är onsdagar och du behöver beställa senast dagen innan. Om du inte väljer fakturabetalning så kan du betala kontant vid leverans.

Butiken kan hjälpa dig med att plocka in dina varor i kyl och skafferi om du har behov av det.

Vill du själv hämta dina varor i butiken så går det bra. Möjliga hämtningsdagar är alla veckans dagar. Beställ senast dagen innan.

Vad kostar det?
Vid hemleverans betalar du en plockavgift för varje beställning på 35 kronor.

Plockavgiften är densamma om du väljer att själv hämta dina varor i butiken.

Vilka betalningsalternativ finns?
Du betalar kontant eller med faktura. Vid fakturabetalning tillkommer det en fakturaavgift.

Var kan jag hitta mer information?
Kontakta butiken på telefonnummer 0380-66 05 50.

Du beställer på Willys hemsida. Willys erbjuder inte hemleverans. Hemtjänsten kan hjälpa dig att beställa varorna, men du behöver själv ordna så att de hämtas, till exempel med hjälp av en anhörig.

Kan jag handla utan Bank-ID?
Ja, om du är Willys pluskund

Behöver jag ha en e-postadress och ett telefonnummer?
Ja

Måste jag vara medlem i butiken för att kunna handla?
Ja

Finns det något minsta belopp för beställning?
Nej

Är det samma priser och varor som i den fysiska butiken?
Ja

Hur går det till att handla?
Hemtjänsten hjälper dig att beställa online på Willys hemsida. Hämta dina varor i särskilda skåp i butiken. För att öppna skåpen slår du in ditt telefonnummer. Du väljer vilken tid du ska hämta varorna när du beställer. Möjliga hämtningsdagar och tider är alla dagar utom söndagar, mellan klockan 9.00 och 21.00. Beställ senast dagen innan.

Vad kostar det?
Du betalar en plockavgift för varje beställning på 50 kronor

Vilka betalningsalternativ finns?
Se Willys hemsida. Beroende på vilket betalningsalternativ du väljer kan det krävas signering med Bank-ID.

Var kan jag hitta mer information?
www.willys.se


Information för leverantörer av dagligvaror

Driver du en butik med hemleverans av dagligvaror via internet och vill synas på sidan? Hör gärna av dig till: joel.malmvall@nassjo.se

Kontakt

Expandera Minimera

Hemtjänsten
Du når din hemtjänstgrupp via kommunens kontaktcenter.
0380-51 80 00


Dolt fält, måste ligga längst upp
Vad kan vi göra bättre?
Berätta vad vi kan göra bättre på den här sidan. Dina synpunkter är värdefulla för oss. Din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.