Öppna sök Stäng sök Sök
Öppna Meny Stäng meny Meny

Stöd i hemmet

Det finns olika former av stöd att få från kommunen för att klara av att bo kvar hemma. Här kan du läsa om hemtjänst, anhörigstöd, trygghetslarm och hemleverans av mat till äldre.

Du som har behov av någon form av stöd i hemmet ansöker om det via Socialförvaltningens socialsekreterare. När du ansöker om stöd kommer du få prata med en socialsekreterare som ställer frågor kring din situation och vad du behöver hjälp med, det kallar vi att utreda behov.

Socialsekreteraren utreder enligt Socialtjänstlagen som säger att alla ska tillförsäkras en skälig levnadsnivå. Ibland behöver socialsekreteraren få ytterligare information från sjukvård och/eller närstående, men då tillfrågas du alltid först.

Informationen som socialsekreteraren samlar in bedöms och utifrån ditt behov fattas sedan ett beslut i ärendet. Utredningstid beror på vilka behov som behöver utredas, det kan ta allt ifrån någon dag upp till flera veckor. Om du inte är nöjd med ditt beslut, går det att överklaga.

Du får mer information kring utredningsförfarandet, hur vi arbetar med sekretess och beslut när du pratar med din socialsekreterare.

Om du redan har pågående insatser men önskar ytterligare stöd, kontakta din socialsekreterare.

I Nässjö kommun finns det olika möjligheter för dig som anhörig att få stöd och avlastning i vardagen.

Enligt Socialtjänstlagen så är Sveriges kommuner skyldiga att stötta anhöriga som stödjer/hjälper någon närstående i hemmet. Det gäller oavsett om den anhörige stödjer/hjälper en person med funktionshinder, psykisk ohälsa, äldre, missbruksproblem eller barn med särskilda behov.

För mer information och kontakt,

Om du behöver hjälp och stöd med din personliga omvårdnad och med ditt dagliga liv ansöker du om det hos din socialsekreterare.

Hemtjänst kan bestå av omvårdnads- eller serviceinsatser, eller både och. Det beror på vilka slags behov du har och vad socialsekreteraren bedömer att du behöver hjälp med. I Nässjö kommun finns det en utförare av hemtjänst, vilken är kommunens egna.

Om du fått ett beslut om insatser gör hemtjänstpersonalen en genomförandeplan tillsammans med dig. Planen gör det tydligt vilken slags hjälp du behöver, hur du vill ha den utförd och följs upp regelbundet av personalen tillsammans med dig.

Informationsbroschyr om hemtjänst

Till dig som ska få hemtjänst, PDF Pdf, 678.7 kB, öppnas i nytt fönster.

Läs, ladda ner eller skriv ut broschyren som innehåller en sammanfattning av saker som är bra att veta för den som ska få hemtjänst.

För mer information och kontakt,

Du som är äldre kan få mat levererad hem till din bostad vid lunchtid. Maten tillagas i något av kommunens tillagningskök och levereras av kommunens personal.

Ansöka om matdistribution

Ansökan om matdistribution görs via en socialsekreterare. Du når socialsekreterare via kommunens kontaktcenter.

Hur fungerar matdistribution?

Du får din bokade mat levererad någon gång mellan klockan 12.00 och 14.00. Vilken tid det blir beror på var i kommunen du bor, men du får maten ungefär vid samma tidpunkt varje gång.

För mer information och kontakt,

Trygghetslarm är till för att du ska känna dig trygg i ditt hem. Om något oförutsett skulle hända kan du komma i kontakt med kommunens larmgrupp och få hjälp, men det ersätter inte larmnumret 112. 

Hur fungerar trygghetslarm?

Trygghetslarm är en larmknapp som bärs som ett armband eller halsband och som används för att larma vid akuta situationer, vid fall, akut sjukdom eller annan fara.

Skulle larmpersonalen inte få kontakt med dig efter att du larmat ringer de på din vanliga telefon. Kan du inte svara åker larmpersonal alltid ut till dig oavsett tid på dygnet. 

Alla larm besvaras men det kan dröja innan personal är på plats då larmpersonalen arbetar inom hela kommunen.

För mer information och kontakt,

Kontakt

Expandera Minimera

Socialsekreterare
Ansök om stöd eller få svar på frågor av socialsekreterare via kommunens kontaktcenter.

0380-51 80 00
Telefontid måndag-fredag, 8.30-9.30

socialforvaltningen@nassjo.se

Synpunkt eller klagomål
Använd vår e-tjänst eller ovanstående kontaktuppgifter om du har synpunkter gällande din upplevelse av socialförvaltningen.
Lämna synpunkt, e-tjänst


Dolt fält, måste ligga längst upp
Vad kan vi göra bättre?
Berätta vad vi kan göra bättre på den här sidan. Dina synpunkter är värdefulla för oss. Din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.