Trygghetslarm
Trygghetslarm är till för att du ska känna dig trygg i ditt hem. Om något oförutsett skulle hända kan du komma i kontakt med kommunens larmgrupp och få hjälp, men det ersätter inte larmnumret 112.
Hur fungerar trygghetslarm?
Trygghetslarm är en larmknapp som bärs som ett armband eller halsband och som används för att larma vid akuta situationer, vid fall, akut sjukdom eller annan fara.
Skulle larmpersonalen inte få kontakt med dig efter att du larmat ringer de på din vanliga telefon. Kan du inte svara åker larmpersonal alltid ut till dig oavsett tid på dygnet.
Alla larm besvaras men det kan dröja innan personal är på plats då larmpersonalen arbetar inom hela kommunen.
Nyckel till din bostad – digitalt lås
För att personalen ska kunna komma in till dig i din bostad för att hjälpa dig, installeras ett digitalt lås på insidan av din ytterdörr. Det digitala låset syns inte utifrån, och du kan använda låsvredet inifrån bostaden på vanligt sätt.
Personalen som kommer till dig för att hjälpa dig, använder kommunens mobiltelefon för att låsa upp din ytterdörr. På så vis är det möjligt att se vem som har öppnat din dörr och när det skedde. Vilket är en trygghet för dig, och en fördel för personalen; de behöver inte längre bära runt på många nycklar.
Larmtest
Den som sällan använder sitt larm behöver genomföra funktionstest, i form av en provlarmning, minst en gång per månad!
Kostnad
Kostnaden för trygghetslarm debiteras varje månad. Se vidare information på sidan,
Avgifter för omsorg i ordinärt boende.
Ansökan
Vill du ansöka om trygghetslarm kontaktas socialsekreterare via kontaktcenter.
Uppsägning
Vid uppsägning av trygghetslarmet kontaktar du socialsekreteraren som har beviljat insatsen. Du når socialsekreteraren via kommunens kontaktcenter. Socialsekreteraren kommer att avsluta insatsen. För att avgiften ska avslutas, måste trygghetslarmet och larmklockan återlämnas till Nässjö kommun. Personal från larmpatrullen kommer att kontakta dig för att bestämma tid då de hämtar utrustningen.
Kontakt
Vid ansökan samt uppsägning av trygghetslarm kontaktas socialsekreterare via kommunens kontaktcenter.
Kontaktcenter
Larmgruppen/Nattpatrullen
Bemannat dygnet runt
0380-51 86 95
Kommunens larmcentral
För felanmälan och frågor kring larmet.
Öppet alla dagar kl. 09.00-16.00
0380-51 86 95