Trygghetslarm är till för att du ska känna dig trygg i ditt hem. Om något oförutsett skulle hända kan du komma i kontakt med kommunens larmgrupp och få hjälp, men det ersätter inte larmnumret 112.
Trygghetslarm är en larmknapp som bärs som ett armband eller halsband och som används för att larma vid akuta situationer, vid fall, akut sjukdom eller annan fara.
Skulle larmpersonalen inte få kontakt med dig efter att du larmat ringer de på din vanliga telefon. Kan du inte svara åker larmpersonal alltid ut till dig oavsett tid på dygnet.
Alla larm besvaras men det kan dröja innan personal är på plats då larmpersonalen arbetar inom hela kommunen.
För att personalen ska kunna komma in till dig i din bostad för att hjälpa dig, installeras ett digitalt lås på insidan av din ytterdörr. Det digitala låset syns inte utifrån, och du kan använda låsvredet inifrån bostaden på vanligt sätt.
Personalen som kommer till dig för att hjälpa dig, använder kommunens mobiltelefon för att låsa upp din ytterdörr. På så vis är det möjligt att se vem som har öppnat din dörr och när det skedde. Vilket är en trygghet för dig, och en fördel för personalen; de behöver inte längre bära runt på många nycklar.
Den som sällan använder sitt larm behöver genomföra funktionstest, i form av en provlarmning, minst en gång per månad!
Kostnaden för trygghetslarm debiteras varje månad. Se vidare information på sidan,
Avgifter för vård- och omsorg.
Vill du ansöka om trygghetslarm kontaktas socialsekreterare via kontaktcenter.
Vid uppsägning av trygghetslarmet kontaktar du socialsekreteraren som har beviljat insatsen. Du når socialsekreteraren via kommunens kontaktcenter. Socialsekreteraren kommer att avsluta insatsen. För att avgiften ska avslutas, måste trygghetslarmet och larmklockan återlämnas till Nässjö kommun. Personal från larmpatrullen kommer att kontakta dig för att bestämma tid då de hämtar utrustningen.