Scrum Design Thinking för inkludering och sysselsättning

Nässjö Lärcentrum, med projektledare Malin Richt och verksamhetschef för arbetsmarknads- och integrationsenheten Mehdi Jan i spetsen, driver just nu ett treårigt EU-finansierat projekt som syftar till att hjälpa fler personer, särskilt de som får försörjningsstöd, att komma i arbete eller utbildning.

Om projektet

Genom att använda en arbetsmetod inspirerad av IT-världen, kallad Scrum Design Thinking, testas olika aktiviteter i korta etapper ("sprintar") för att utvärdera deras effekt.

Projektet riktar sig till vuxna med försörjningsstöd men arbetar också förebyggande med unga som riskerar att inte klara sina studier. Genom olika insatser vill man öka människors kunskap om arbetsmarknaden, deras rättigheter och skyldigheter i samhället samt främja deras hälsa.

Skapa möjligheter för anställning

Huvudmålet är att minska utanförskap och stärka individers möjligheter att hitta varaktig sysselsättning. Detta görs i nära samarbete med både kommunala aktörer och näringslivet i kommunen.

Projektledaren Malin Richt betonar vikten av inkludering och att hitta flexibla lösningar för att minska segregation och öka sammanhållningen i samhället.

Slutmålet är att fler människor ska ha fått arbete eller påbörjat studier när projektet avslutas, samt att kommunen har skapat hållbara samverkansformer för framtida insatser.

Projektledare
Malin Richt
malin.richt@nassjo.se

Verksamhetschef
Mehdi Jan
medhi.jan@nassjo.se

Projektet drivs av Nässjö kommun i samverkan med näringslivet i kommunen.

Symbolen/logotypen för Europeiska unionen, Europeiska socialfonden.