Mål 8: Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt

Verka för varaktig, inkluderande och hållbar ekonomisk tillväxt, full och produktiv sysselsättning med anständiga arbetsvillkor för alla.

För en ekonomisk tillväxt är det viktigt att fler får chansen att arbeta och bidra till den gemensamma tillväxten. Vi behöver därför verka för en varaktig, inkluderande och hållbar ekonomisk tillväxt, full och produktiv sysselsättning med anständiga arbetsvillkor för alla. Delmål 8 handlar om att främja ungas anställning, utbildning och praktik.

Det här gör Nässjö kommun:

Nässjö kommun ordnar feriepraktiker där unga kan skaffa sig värdefulla erfarenheter från arbetslivet. Under några veckor på sommaren får de tillsammans med en handledare lära sig yrket och en inblick i verksamheten. Den extra hjälp de bidrar med gör det möjlighet för praktikplatsen att göra det där lilla extra och bidra med det de kan. Praktikanten får en förståelse för arbetet och arbetslivserfarenhet som de har nytta av resten av livet.

Nässjö kommun låter praktikanter från bland annat Jönköping university göra praktik i kommunens verksamheter.

Nässjö kommun främjar också schyssta arbetsvillkor i producentländer genom att vara en Fair Trade City-kommun.

Det här kan du göra själv:

Du som företagare kan till exempel vara med och ta emot feriepraktikanter för att hjälpa fler ungdomar med ett bra första steg in i arbetslivet.

Som privatperson kan du välja att bara handla från företag som använder sig av hållbara material, bryr sig om miljön och har goda arbetsförhållanden. Genom att fråga om hur en vara producerats är du med och visar att det är en viktig fråga och påverka företag att använda sig av bättre arbetsförhållanden och en ökad miljöhänsyn.

Utvecklingsavdelningen