Öppna sök Stäng sök Sök
Öppna Meny Stäng meny Meny

Sund vardagsekonomi för alla

Konsument Höglandet ger rådgivning om ekonomi till kommuninvånare i Nässjö. Det är framför allt två av de globala målen som genomsyrar verksamheten - Ingen fattigdom och Hållbar konsumtion och produktion.

Konsument Höglandet hjälper varje år till att rädda över 2 miljoner kronor åt konsumenter i Nässjö. I verksamheten arbetar man aktivt med att motverka fattigdom genom att ge ekonomisk rådgivning och hjälpa till med skuldsaneringsansökningar. I personliga möten och publika föreläsningar förmedlas tips och råd om hållbar konsumtion. Så arbetar Konsument Höglandet året runt för att stärka kommuninvånarnas egenmakt, hälsa och trygghet.

Budget- och skuldrådgivningen

Saher Bayos och Veronica Sahlin arbetar båda som budget- och skuldrådgivare som är en del av Konsument Höglandet. De ger råd till kommuninvånarna om hur man kan spara, prioritera och hushålla med sin ekonomi. Rådgivningen är opartisk och kostnadsfri.

- En budget är ett oslagbart verktyg för att få koll på inkomster och utgifter, säger Veronica. Vi arbetar förebyggande så att våra besökare kan skapa sig en sund vardagsekonomi.

Men den som har förlorat kontrollen över utgifterna och har stora skulder kan få hjälp med att söka skuldsanering hos Kronofogden. Det beviljas till dem som inte kan betala sina skulder inom överskådlig tid. Ofta kan det kännas svårt att söka hjälp.

- Många gånger är människor nervösa och oroliga över att höra av sig om skuldsanering, berättar Saher. Men när de väl vågar ta steget brukar det vara en lättnad att få prata om problemen.

Det finns ingen begräsning för hur många gånger man får ta kontakt med Budget- och skuldrådgivningen. Ofta blir det flera möten beroende på vilka ekonomiska problem som finns och hur mycket hjälp besökaren behöver.

- Det är glädjande både för oss och besökaren när de börjar få ordning på sin ekonomi, säger Saher.

Konsumentvägledningen ger stöd och inspiration

Konsumentvägledningen hjälper kommuninvånarna med stöd vid reklamationer och tvister. Anna Nilsson är konsumentvägledare. Hon arbetar med att informera om vilka rättigheter och skyldigheter man har som konsument. Reglerna kan vara komplicerade och svåra att förstå.

Många tvister handlar om begagnade bilar där bilfirmorna inte vill acceptera reklamationer. Det förekommer också rena bedrägeriförsök där företag gör påträngande hembesök och påstår att alla är skyldiga att rengöra sina köksfläktar enligt lag, vilket alltså inte stämmer.

- Många som hör av sig till oss är tacksamma för att få stöd när de ha hamnat i en konflikt med ett företag, berättar Anna. Vi kan hjälpa till att bestrida fakturor. Ofta har besökaren redan gjort mycket på egen hand och vill få bekräftat att de har gjort rätt.

Men Anna, Saher och Veronicas jobb handlar inte bara om tvister och problem. De är också flitigt anlitade föreläsare som träffar grupper för att föreläsa om aktuella konsumentfrågor, konsumentlagar och hållbar konsumtion. De besöker till exempel högstadieskolor och pensionärsföreningar och föreläsningen kan anpassas efter målgruppen.

- På Familjecentralen träffar vi nyblivna föräldrar, berättar Anna. Att få barn är en stor omställning i livet, även för ekonomin. Då kan det vara nödvändigt att börja göra en månadsbudget över sina inkomster och utgifter. Allt för att få kontroll på ekonomin.

Hållbar konsumtion innefattar många aspekter och berör människor i alla åldrar. Drivkrafterna kan både vara ekonomiska och miljömässiga. Det kan handla om att köpa husgeråd på second hand eller dela trädgårdsverktyg med grannarna. Man kan välja att pensionsspara i etiska och fossilfria fonder och förnya sin garderob på klädbytardagar. Matrester kan förvandlas till nya måltider och att samåka håller nere bensinkostnaden samtidigt som det ger nya bekantskaper.

- Det viktiga när man vill vara en hållbar konsument är ju att man börjar fundera på sin egen konsumtion och agera annorlunda vid till exempel vardagsshopping, resonerar Anna tillsammans med kollegorna Saher och Veronica. Ett sätt att är ju helt enkelt att låta bli att köpa saker och därmed spara på jordens resurser och sin egen ekonomi.

Läs mer

Ett år med globala målen Öppnas i nytt fönster.
Kostnadsfri och opartisk rådgivning hos Konsument Höglandet
Nässjö kommuns arbete med Agenda 2030 Öppnas i nytt fönster.

Mål 1 - Ingen fattigdom Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Mål 12 - Hållbar konsumtion och produktion Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.



Dolt fält, måste ligga längst upp
Vad kan vi göra bättre?
Berätta vad vi kan göra bättre på den här sidan. Dina synpunkter är värdefulla för oss. Din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.