Närmare egenförsörjning i Aktivitetshuset
Aktivitetshuset är en ny metod för att hjälpa människor från andra länder att komma närmare arbetsmarknaden och utveckla sina kunskaper i svenska språket.
Ingrid Håkansson är projektledare och Tommy Andersson delprojektledare på Nässjö Lärcenter i ett tvåårigt projekt med finansiering från Europeiska Socialfonden. Under projektets gång har de arbetat fram en helt ny metod för integration på arbetsmarknaden som kallas Aktivitetshuset.
– Det känns värdefullt att få hjälpa människor ut i arbetslivet och förbättra deras självkänsla. Och samtidigt ökar vi ju sysselsättningen i kommunen, berättar Ingrid under en lunchpromenad i Nässjö. Varje person som kommer i sysselsättning är en vinst för både individ och samhälle.
Ingrid och Tommy stannar till framför en av Nässjös väggmålningar, Saadia Husseins stora mandala på Brogatan. I det mångfacetterade mönstret verkar det rymmas berättelser som kan handla om krig, flykt och svåra upplevelser.
- Att komma till Sverige från ett annat land och kultur kan inte vara lätt, konstaterar Tommy. Men vi arbetar med varje individ utifrån deras speciella förutsättningar.
Hittills har projektet sysselsatt över hundra personer, varav många nu är i gång med studier, praktik eller jobb.
Ett hus med tre rum
Aktivitetshuset är inget riktigt hus, begreppet är en metafor för en plats där man lär sig nya saker. Här finns tre olika rum, A, B och C. Deltagarna går igenom de tre rummen med syfte att komma närmare arbetsmarknaden och riktiga jobb.
I A-rummet behöver alla lära sig svenska och mer om hur det svenska samhället fungerar. Många av deltagarna har suttit isolerade i hemmet under flera år och har inte fått chans att varken lyssna till eller prata svenska. Därför fokuserar handledarna på att gruppen ska tala svenska tillsammans. Det spelar ingen roll om grammatiken är perfekt eller hur ord stavas. Gruppen samlas varje vardag och ofta uppstår ny vänskap. Det blir en viktig, fast social mötesplats som skapar möjligheter för personlig utveckling. A-rummet ska vara en trygg plats där varje individ lyfts fram.
- Deras erfarenheter och livssituation spelar roll i vår verksamhet, säger Ingrid. Och med den utgångspunkten blir det mycket lättare att få deltagarna att öppna upp sig.
Svenskundervisning och samhällsinformation ger ny kunskap och möjligheten att förstå och göra sig förstådd på ett nytt språk. Ofta märks en stor förändring på bara några veckor. Större självförtroende och bättre självkänsla gör att deltagarna vågar mer.
I Aktivitetshusets B- och C-rum måste man kunna prata lite mer svenska och syftet är att rusta deltagarna ytterligare för den svenska arbetsmarknaden. Erfarenheter och kunskap man har med sig från ett annat land hjälper inte alltid när språket och levnadssättet är så annorlunda i Sverige. Vägen till ett arbete kan bli lång vilket kan skapa frustration hos någon som har varit runt i olika sammanhang, till exempel praktik eller SFI. Därför rustas deltagarna med ny kunskap, trivselregler och vett och etikett som gäller i Sverige. På schemat varvas teori och praktik. Svenska och samhällsinformation. Montering och sömnad. Det ges en grundutbildning i data. Och så finns en uppskattad cykelskola som kombinerar fysisk rörelse med praktisk kunskap.
- För den som aldrig har suttit på en cykel förut kan det ge en enorm frihetskänsla att plötsligt knäcka koden och kunna cykla iväg mot nya äventyr, säger Tommy och ler.
Viktigt samarbete med näringslivet i Nässjö
En viktig del av både projektet och den ordinarie verksamheten på Nässjö Lärcenter är att samarbeta tätt med näringslivet i Nässjö. På textilföretaget Nevotex har det till exempel byggts upp en helt ny syateljé med toppmoderna symaskiner till sömmerskor från andra länder. Den huvudsakliga sömnadsproduktionen sker i Estland, men ibland kommer det in mindre ordrar som sys upp lokalt i Nässjö, vilket är både enklare och snabbare. Och kompetensen som behövs finns ofta bland nysvenskar, från till exempel Syrien och Afghanistan.
- Gemensamt för de företag vi samarbetar med är att de vågar, berättar Ingrid. De förstår att mångfald utvecklar företagskulturen och berikar arbetsplatsen.
Och när det behövs så finns Nässjö Lärcenter med som ett stöd för båda parter, företagen och arbetstagarna. Det ska vara korta beslutsvägar och finnas en vilja att tänka nytt.
- Vi har fått höra att vi är o-kommunala, skrattar Tommy. Och om det betyder att vi tänker utanför boxen kan jag gärna skriva under på det.
Ingrid Håkansson och Tommy Andersson tillsammans med kollegor på Nässjö Lärcenter.
Läs mer
Ett år med Globala målen
Nässjö kommuns arbete med Agenda 2030
Filmer om Aktivitetshuset i Nässjö
Mål 4. God utbildning för alla Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Mål 8. Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Mål 10. Minskad ojämlikhet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontakt
Ingrid Håkansson, projektledare
070-510 55 73
ingrid.hakansson@nassjo.se
Tommy Andersson, delprojektledare
070-289 59 24
tommy.andersson@nassjo.se