Felaktiga fakturor och bluff
Har du fått en felaktig faktura eller en faktura för något du inte har beställt? Här kan du läsa mer om hur du hanterar situationen och vad en bluffaktura är.
Om du har fått en faktura för något du inte har beställt är du inte skyldig att betala. Företaget som har skickat fakturan till dig måste bevisa att det finns ett avtal mellan er. Kontakta företaget skriftligen och undersök om det har blivit fel.
Bluffaktura
Om du har fått en bluffaktura för ett abonnemang som du inte har beställt och som företaget påstår att du har godkänt, ska du inte betala. Denna form av bluffaktura kallas för abonnemangsfälla.
Hur hanteras en felaktig faktura?
Det finns olika sätt att hantera en felaktig faktura. Du kan bestrida en faktura, det vill säga protestera, genom att skicka ett mejl eller brev och tala om att du inte tänker betala och förklara varför du inte tänker betala. Du kan även betala under protest, vilket betyder att du i samband med betalningen meddelar företaget att betalning görs mot din vilja.
Om du har bestridit en faktura till företaget men får ett nytt krav från ett inkassobolag eller Kronofogden kan du skicka samma meddelande till inkassobolaget och Kronofogden. Om du låter en faktura förfalla kan det leda till en betalningsanmärkning. Agera så snart som möjligt om du upptäcker att du har fått en felaktig faktura. Så länge du bestrider felaktiga fakturor riskerar du inte en betalningsanmärkning.
Kontakt
Konsumentvägledning
0380-51 80 67
konsumenthoglandet@nassjo.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Stadshuset
Rådhusgatan 28
571 31 Nässjö
Boka tid
Endast bokade besök
Boka tid konsumentvägledning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.