Öppna sök Stäng sök Sök
Öppna Meny Stäng meny Meny

Distansköp

Brukar du handla via nätet, acceptera erbjudanden från telefonförsäljare eller köpa grejor direkt från privatpersoner?

Här kan du läsa om dina rättigheter när du handlar via internet, blir uppringd av en telefonförsäljare eller ingår avtal i din bostad eller på allmän plats. Du kan även läsa om de särskilda regler som gäller vid telefonförsäljning. Det finns också information om ångerrätt, vad den innebär och hur du går till väga för att ångra dig.

Att handla på internet

Att handla via internet har aldrig varit enklare. Det är viktigt att bilda sig en uppfattning om vem du handlar hos. Läs på om företaget och leta efter kontaktuppgifter. Företaget du handlar av ska vara trovärdigt och det ska vara lätt att få kontakt med kundtjänst. Mycket text förekommer i köpvillkoren och du bör alltid skumma igenom villkoren innan du bestämmer dig.

Ångerrätt

Enligt distansavtalslagen har du 14 dagar på dig att ångra ett köp. För vissa varor gäller inte ångerrätt, såsom specialtillverkade varor, livsmedel, varor med bruten försegling som inte kan lämnas tillbaka på grund av hälso- och hygienskäl, appar, musik och spel som levererats digitalt.

Om du köper en vara gäller 14 dagar från den dagen varan har levererats. Om du köper en tjänst gäller 14 dagar från den dagen du skrev under avtalet. Kolla upp så det ingår ångerrätt. Du har rätt till tydlig information om ångerrätten innan köp genomförs.

Om du vill ångra ett köp bör du skicka ett skriftligt ångermeddelande till företaget inom ångerperioden och spara en kopia på ditt meddelande. Du kan även använda Konsumentverkets ångerblankettlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Begreppet ångerrätt kan lätt blandas ihop med begreppet öppet köp. Ångerrätt gäller när du handlar på distans. Öppet köp kan bli aktuellt när du köper en vara i en fysisk butik. Det är upp till butiken om det vill lämna öppet köp.

Olika betalningsmetoder ger olika skydd

Om du väljer att betala med kreditkort eller faktura har du ett extra skydd enligt konsumentkreditlagen. Då har du rätt att vända dig till både företaget och kreditgivaren om problem uppstår eller om varan levereras för sent. Det skyddet har du inte om du betalar via Swish eller ett vanligt betalkort där pengarna dras direkt.

Telefonförsäljning

Om du blir uppringd av en telefonförsäljare måste företaget enligt lag få ett skriftligt godkännande från dig för att avtalet ska vara giltigt. Ett skriftligt godkännande kan vara ett mejl, brev, sms eller mobilt bank-id.

Om du inte önskar ta emot samtal från telefonförsäljare kan du spärra ditt nummer hos NIX-telefon spärregistret för telefonilänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Privatköp

När du köper en vara av en privatperson är det i första hand avtalet som styr vad ni har kommit överens om. I andra hand är det köplagen som reglerar vilka rättigheter du har. Vid privatköp gäller inte samma typ av regler som när du handlar av ett företag.

Kontakt

Expandera Minimera

Konsumentvägledning
0380-51 80 67
konsumenthoglandet@nassjo.se

Rådhusgatan 20
571 31 Nässjö


Dolt fält, måste ligga längst upp
Vad kan vi göra bättre?
Berätta vad vi kan göra bättre på den här sidan. Dina synpunkter är värdefulla för oss. Din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.