Öppna sök Stäng sök Sök
Öppna Meny Stäng meny Meny

Klaga/reklamera köp

Att klaga eller att reklamera betyder att du talar om för säljaren att du inte är nöjd med varan eller tjänsten du köpt. Du har möjlighet att reklamera i tre år från köptillfället. Om du reklamerar inom två månader innebär det att du har reklamerat inom rimlig tid. Konsumentköplagen och Konsumenttjänstlagen gäller när ett företag säljer varor och tjänster till en konsument.

Reklamera vara eller tjänst

En vara kan vara felaktig på olika sätt. Fel som visar sig inom sex månader från köpet anses vara fel som fanns när varan såldes. Konsumenten ska meddela säljaren att det är fel på varan och vad som är fel. Säljaren ska bevisa att felet inte fanns vid köpet.

Om en vara blivit sämre på grund av en olyckshändelse, vanvård eller onormal användning anses det inte vara fel på varan.

Gäller det däremot fel på någon tjänst, så som mark, byggnader eller andra fasta saker kan det reklameras så länge som inom tio år efter att uppdraget slutförts.

Så här klagar du

1. Kontakta säljaren

Om du inte är nöjd med en vara eller tjänst som du köpt av ett företag behöver du kontakta säljaren och tala om att du inte är nöjd och varför du inte är nöjd.

Information om dina rättigheter och skyldigheter som konsument samt råd om och mallar för hur du reklamerar finns på Konsumentverkets webbplats,
Reklamera fel på vara eller tjänst, Konsumentverketlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

2. Kontakta konsumentvägledningen

Om du behöver mer information, vill förklara ditt ärende i ett personligt möte eller vill visa avtal kan du kontakta konsumentvägledningen på Konsument Höglandet. Vi ger gratis och opartisk råd till båda parter i en tvist.

3. Gör en anmälan

Om du och säljaren inte kommer fram till en lösning kan du i de flesta fall anmäla ärendet till allmänna reklamationsnämnden och få din enskilda fråga prövad. Det kostar inget att anmäla,
Konsument, Allmänna reklamationsnämndenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Om du anser att ett företag använder sig av till exempel oskäliga avtalsvillkor eller vilseledande marknadsföring kan du anmäla företag till Konsumentverket,
Anmäl till Konsumentverketlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Genom att anmäla kan det hjälpa andra konsumenter till att Konsumentverket uppmärksammar olika konsumentproblem som är aktuella ute på marknaden.

Kontakt

Expandera Minimera

Konsumentvägledning
0380-51 80 67
konsumenthoglandet@nassjo.se

Rådhusgatan 20
571 31 Nässjö

Hjälpte informationen på den här sidan dig?


Dolt fält, måste ligga längst upp
Vad kan vi göra bättre?
Berätta vad vi kan göra bättre på den här sidan. Dina synpunkter är värdefulla för oss. Din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.
×
Use Google to translate nassjo.se.
Please be aware that Nässjö kommun cannot take responsibility for the accuracy of the translation.