Öppna sök Stäng sök Sök
Öppna Meny Stäng meny Meny

Vanliga frågor och svar

Här hittar du vanliga frågor och svar om budget- och skuldrådgivningen.

Vad kan Budget- och skuldrådgivningen hjälpa till med?
Behöver du hjälp med att planera din ekonomi och göra en budget? Eller har du tappat kontrollen över dina utgifter? Budget- och skuldrådgivningen kan:

  • Hjälpa till att ansöka om skuldsanering
  • Vara ett stöd under hela saneringsperioden
  • Ge råd inom området ekonomi
  • Formulera förslag till avtal

Rådgivningen är kostnadsfri och rådgivarna har tystnadsplikt.

Hur lång väntetid är det?
Ditt första besök sker inom en månad, oftast snabbare. Vi följer Konsumentverkets rekommendationer.

Vad ska jag förbereda inför första mötet?
För att kunna ge bästa hjälp vill vi att du förbereder skuldspecifikationer och uppgifter om hela hushållets bruttoinkomster och utgifter.

Vad är en budget?
En budget är en sammanställning av dina inkomster och utgifter. Den ska ge dig struktur och kontroll över din ekonomi. Det är också ett verktyg som hjälper dig att se till att dina pengar läggs på det som du tycker är viktigt. Till din hjälp finns Konsumentverkets budgetkalkyl Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Jag har fått föreläggande och delgivningskvitto från Kronofogden. Vad innebär det?
När du har fått ett brev eller föreläggande från Kronofogden ska du kontrollera att skulden är korrekt, annars har du möjlighet att bestrida den. Att du svarar betyder inte att du godkänner kravet. Det är ett bevis på att du har tagit emot brevet och vet om att kravet finns. Läs mer om föreläggande hos Kronofogden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hur tar jag reda på var mina skulder finns?
Om en skuld har gått till Kronofogden så logga in med mobilt bank-id under Mina Sidor på Kronofogdens webbsida.

Skulder kan också finnas hos inkassobolag. Inkassobolagen brukar skicka brev med jämna mellanrum, det är bra att spara breven. De flesta inkassobolag har Mina sidor som går att logga in på.

Om du betalar på skulderna så kommer detta att synas i din deklaration.

Hur ansöker jag om skuldsanering?
Läs mer om skuldsanering här på hemsidan

Måste alla mina skulder finnas hos Kronofogden för att jag ska få skuldsanering?
Nej. Det har ingen betydelse var skulderna finns för tillfället. Kronofogden kan godkänna en skuldsanering oavsett var skulderna finns.

Går det att få skuldsanering en andra gång?
Endast om det finns särskilda skäl är det möjligt att få skuldsanering igen.

Hur stora skulder måste jag ha för att ansöka om skuldsanering?
Det finns ingen gräns för hur stor skulden ska vara. Det är din totala skuld i relation till vad du kan betala som är avgörande.

Kontakt

Expandera Minimera

Budget- och skuldrådgivning
0380-51 89 48
0380-51 88 58
konsumenthoglandet@nassjo.se

Stadshuset
Rådhusgatan 28
571 31 Nässjö


Dolt fält, måste ligga längst upp
Vad kan vi göra bättre?
Berätta vad vi kan göra bättre på den här sidan. Dina synpunkter är värdefulla för oss. Din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.