Offentlighetsprincipen - lättläst

Det är viktigt att alla får läsa det som finns hos kommunen.

Det betyder att alla får veta mycket om vad som händer och vad kommunen beslutar.

Alla får också se hur politikerna och tjänstemännen sköter sitt arbete.

Offentlig handling

Ett papper som det står skrivet något på kallas handling.

En e-post, en bandinspelning eller en videofilm kan också vara en handling.

Handlingar som finns hos kommunen kallas allmänna handlingar.

Det här får du läsa

Alla som vill får läsa nästan alla allmänna handlingar. Det betyder till exempel att om du skriver ett brev till kommunen så kan alla andra gå in till kommunen och få läsa brevet.

Det kallas offentlighetsprincipen.

Det är nästan bara i Sverige som man får göra det.

Journalister från tidningar, radio och TV kan också komma och läsa om vad kommunen gör.

Sedan kan du läsa i tidningar och se på TV och lyssna på radion om det som händer i kommunen.

Det här får du inte läsa

Det finns vissa saker som du inte får läsa. Till exempel om det står någonting om en persons sjukdomar eller om en människas ekonomi. Om alla skulle få läsa det kanske det skulle skada den personen.

Du får inte ta med dig handlingarna hem

Du kan läsa handlingarna och sedan lämna tillbaka dem.

Du kan också skriva av handlingarna eller be att få kopior och ta med dig.

Om du vill skickar kommunen gärna handlingar hem till dig med e-post.

Du behöver inte tala om vem du är

Du behöver inte heller berätta varför du vill ha handlingarna. Ingen har rätt att fråga dig om detta.

Om du inte får läsa en handling hos kommunen har du rätt att överklaga om du tycker att du borde få läsa handlingen.

Då ber du att få ett skriftligt beslut på att kommunen inte låtit dig läsa handlingen.

Sedan skriver du till Kammarrätten och överklagar beslutet.