Kommun och politik - lättläst
I Sverige har vi val vart fjärde år. Folket väljer personer till riksdag, landsting och kommun. De kallas politiker.
I Nässjö är det politikerna i kommunfullmäktige som bestämmer. De bestämmer hur de ska använda skattepengarna.
Det finns också en kommunstyrelse.
I Nässjö är ordförande och vice ordföranden i kommunstyrelsen kommunalråd.
I Nässjö har vi fem kommunalråd. Det är Sara Lindberg, Kent Karlsson, Sofia Holm Karlsson, Magnus Hellström och Leif Ternstedt
Det finns också nämnder.
I en nämnd sitter politiker som bestämmer om ett område.
I Nässjö finns 7 nämnder.
Kontakt
Nässjö kommun
0380-51 80 00
kommunstyrelsen@nassjo.se