Meny Stäng Sök
Meny Stäng Meny

Kommun och politik - lättläst

Kommun och politik - lättläst

I Sverige har vi val vart fjärde år.
Folket väljer personer till riksdag, landsting och kommun.
De kallas politiker.

I Nässjö är det politikerna i kommunfullmäktige som bestämmer.
De bestämmer hur de ska använda skattepengarna.

Det finns också en kommunstyrelse.
I Nässjö är ordförande och vice ordföranden i kommunstyrelsen kommunalråd.

I Nässjö har vi fem kommunalråd.
Det är Anna-Carin Magnusson, Anders Carlsson, Laila Norss,
Anna Gerebo och Kjell Skålberg.

Det finns också nämnder.
I en nämnd sitter politiker som bestämmer om ett område.
I Nässjö finns 7 nämnder. 

Du kan påverka

Om du vet vad som händer i kommunen kan du
vara med och påverka det som kommunen gör.
Du kan påverka även mellan valen.

På sidan Fråga din politiker har du möjlighet
att ställa frågor till politikerna.  
Det som kommer in till Fråga din poltiker
skickas vidare till rätt person.

Svaren publiceras på webben.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?


Dolt fält, måste ligga längst upp
Vad kan vi göra bättre?
Berätta vad vi kan göra bättre på den här sidan. Dina synpunkter är värdefulla för oss. Din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.
×
Use Google to translate nassjo.se.
Please be aware that Nässjö kommun cannot take responsibility for the accuracy of the translation.