Meny Stäng Sök
Meny Stäng Meny

Bostadsanpassning

Bostadsanpassning

Du som är funktionshindrad kan få bidrag till att anpassa ditt hem för ett självständigt liv i eget boende. Du kan få bidrag oavsett om du bor i en hyresrätt, villa eller bostadsrätt.

Du kan ansöka för egen räkning eller för någon annan som bor tillsammans med dig. Du måste bo i bostaden året runt och åtgärderna måste vara absolut nödvändiga för ditt funktionshinder. 

Du kan få bidrag för att anpassa hemmets fasta funktioner, t.ex:

  •  installation av lyftanordning,
  •  montering av ramper vid entrén,
  •  automatisk dörröppning eller dörrstängning,
  •  byte eller utrensning av allergiframkallande material (behovet av anpassningsåtgärden skall vara långvarigt och bestående),
  •  särskild inredning och utrustning i kök och hygienrum,
  •  installation av trygghetssystem för spis s.k. spistimer,
  •  ta bort trösklar och bredda dörröppningar, montering av ledstänger och stödhandtag.

Hur får jag bostadsanpassning?

I första hand vänder du dig till din arbetsterapeut.

Bedömning av ansökan

Varje ansökan bedöms individuellt efter Boverkets regler. Det är ditt enskilda behov som avgör för vilka anpassningar du får bidrag för. I de flesta fall behöver du ett intyg av arbetsterapeut, läkare eller någon annan sakkunnig som styrker att åtgärderna behövs. Du kan inte få något bidrag för normalt bostadsunderhåll eller för lösa inventarier.

Kontakt

Expandera Minimera

Ansökan om bostadsanpassning
Arbetsterapeut på rehabenheten
0380-51 88 55
Telefontid kl. 7.30 – 16.00 måndag-fredag
Lunchstängt 12.00-13.00

Handläggning av ansökningsärenden
Handläggare på samhällsplaneringskontoret
0380-51 83 18 samhallsplaneringskontoret@nassjo.se

×
Use Google to translate nassjo.se.
Please be aware that Nässjö kommun cannot take responsibility for the accuracy of the translation.