Publicerad:
5 miljoner kronor till satsning på hälsa och hållbart arbetsliv

Projektgruppen bakom satsningen Stärk din hälsa – för ett hållbart arbetsliv i Nässjö och Sävsjö
Nässjö kommun har beviljats 5 miljoner kronor från Europeiska socialfonden (ESF) för projektet Stärk din hälsa – för ett hållbart arbetsliv. Projektet ska hjälpa medarbetare och chefer att förebygga ohälsa och bidra till ett mer hållbart arbetsliv.
Projektet görs i samverkan med Sävsjö kommun. Nässjö kommun är projektägare och ansvarar för genomförandet.
Satsning på förebyggande arbete
Kommunerna ser en ökad sjukfrånvaro, särskilt kopplad till stressrelaterad och psykisk ohälsa. Genom projektet vill man stärka det förebyggande arbetet och ge chefer och medarbetare verktyg för att skapa hållbara arbetsplatser.
– Vi är väldigt glada över att ha fått det här stödet. Det ger oss möjlighet att göra en långsiktig satsning på våra medarbetares hälsa och välmående. När vi arbetar mer förebyggande kan vi skapa bättre förutsättningar för ett hållbart arbetsliv och samtidigt stärka våra verksamheter, säger Erik Wallsten, tillförordnad HR-chef i Nässjö kommun.
500 deltagare
Projektet pågår mellan september 2026 och juni 2029 och omfattar totalt cirka 500 deltagare från Nässjö och Sävsjö kommuner. Insatserna kommer bland annat att bestå av utbildningar inom hälsosam livsstil, hälsofrämjande ledarskap och att stärka rollen som hälsofrämjande kollega
Målet är att ge deltagarna konkreta kunskaper och verktyg som kan användas i det dagliga arbetet.
– Vi vill stärka både individer och arbetsplatser. Genom utbildningar och gemensamt lärande kan vi öka kunskapen om vad som bidrar till god hälsa och hur vi tillsammans kan förebygga ohälsa. Det känns väldigt inspirerande att nu få starta arbetet, säger Julia Larsson, projektledare i Nässjö kommun.
Samarbete över kommungränserna
Med samarbetet kan kommunerna dra nytta av varandras erfarenheter och använda resurserna effektivt.
– Många kommuner står inför liknande utmaningar när det gäller kompetensförsörjning, arbetsmiljö och sjukfrånvaro. Med samarbetet kan vi lära av varandra och skapa ännu bättre förutsättningar för ett hållbart arbetsliv, säger Erik Wallsten.
Projektet bidrar till de globala målen
Projektet bidrar till flera av FN globala mål för hållbar utveckling.
- Mål 3 – God hälsa och välbefinnande: Genom att förebygga stressrelaterad och psykisk ohälsa samt stärka hälsan på arbetsplatsen.
- Mål 8 – Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt: Genom att skapa förutsättningar för ett hållbart arbetsliv där medarbetare kan må bra, utvecklas och arbeta långsiktigt.
Fakta om Stärk din hälsa
Finansiär: Europeiska socialfonden (ESF)
Beviljat stöd: 4 994 496 kronor
Projektperiod: September 2026 – juni 2029
Projektägare: Nässjö kommun
Samverkanspart: Sävsjö kommun
Antal deltagare: Cirka 500 medarbetare och chefer