Barn - lättläst

Alla som bor i Nässjö kan få hjälp när de har det svårt.

Nässjö kommun ordnar stöd och hjälp för familjer med barn.

I Nässjö finns familjecentralen med öppen förskola. Där är alla välkomna.

Socialtjänsten ordnar också hjälp för barn som har föräldrar som dricker för mycket sprit
eller som använder knark.

Barn till föräldrar som är psykiskt sjuka kan också få hjälp.

Om du eller din familj behöver hjälp kan du ringa till en socialsekreterare på socialtjänsten.

Hjälp för barnets bästa

Om en lärare, polis eller en släkting tycker att ett barn mår dåligt kan de berätta det för en socialsekreterare.

Socialsekreteraren kan göra en undersökning av hur barnet har det.

Om undersökningen visar att barnet behöver hjälp försöker man ge hjälp till hela familjen.

Man planerar hjälpen tillsammans med familjen.

Man måste anmäla

Om man tror att ett barn har det svårt hemma måste man säga det till socialtjänsten.

Detta gäller för alla dem som arbetar med barn.

Det gäller också för polisen och för dem som arbetar på sjukhus.

Detta kan du göra

Om du tror att ett barn har det svårt hemma ska du säga det till socialtjänsten.

Om du känner familjen kanske du kan tala om för dem att du tycker att de behandlar barnet illa.

Ni kan gå till socialsekreteraren tillsammans.

Man kan anmäla utan att behöva säga vem man är.

Om du tror att ett barn far illa nu ska du ringa till polisen.