Meny Stäng Sök
Meny Stäng Meny

Barn - lättläst

Barn - lättläst

Alla som bor i Nässjö kan få hjälp
när de har det svårt.

Nässjö kommun ordnar stöd och hjälp
för familjer med barn.

I Nässjö finns familjecentralen,
med öppen förskola.
Där är alla välkomna.

Socialtjänsten ordnar också hjälp för barn
som har föräldrar som dricker för mycket sprit
eller som använder knark.

Barn till föräldrar som är psykiskt sjuka
kan också få hjälp.

Om du eller din familj behöver hjälp
kan du ringa till en socialsekreterare
på socialtjänsten.

Hjälp för barnets bästa

Om en lärare, polis eller en släkting
tycker att ett barn mår dåligt
kan de berätta det för en socialsekreterare.
Socialsekreteraren kan göra en undersökning
av hur barnet har det.

Om undersökningen visar
att barnet behöver hjälp
försöker man ge hjälp till hela familjen.
Man planerar hjälpen tillsammans med familjen.

Man måste anmäla

Om man tror att ett barn har det svårt hemma
måste man säga det till socialtjänsten.
Detta gäller för alla dem som arbetar med barn.

Det gäller också för polisen
och för dem som arbetar på sjukhus.

Detta kan du göra

Om du tror att ett barn har det svårt hemma
ska du säga det till socialtjänsten.
Om du känner familjen
kanske du kan tala om för dem
att du tycker att de behandlar barnet illa.

Ni kan gå till socialsekreteraren tillsammans.
Man kan anmäla utan att behöva säga vem man är.

Om du tror att ett barn far illa nu
ska du ringa till polisen.

Kontakt

Expandera Minimera

Socialförvaltningen
socialforvaltningen@nassjo.se

Medborgarkontoret
0380-51 80 00

Hjälpte informationen på den här sidan dig?


Dolt fält, måste ligga längst upp
Vad kan vi göra bättre?
Berätta vad vi kan göra bättre på den här sidan. Dina synpunkter är värdefulla för oss. Din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.
×
Use Google to translate nassjo.se.
Please be aware that Nässjö kommun cannot take responsibility for the accuracy of the translation.