Regelverk för skolplaceringar
Om det är många som väljer samma skola följer vi våra urvalsprinciper för att fördela så att alla elever i kommunen får en skolplats.
Vårdnadshavarens önskemål om skola får inte gå ut över ett annat barns rätt till en skola nära hemmet. Det kan finnas flera skolor som anses vara nära hemmet, så det innebär att ditt barn inte alltid att barnet blir placerat i den skola som ligger närmast. Det är inte säkert att alla får plats på den skola de helst vill gå i, men för att fördela platserna på ett likvärdigt sätt följer vi urvalsprinciperna som Nässjö kommun har bestämt:
- Särskilda skäl
- Vårdnadshavares önskemål
- Syskonförtur
- Relativ närhet
- Lottning
Särskilda skäl
Detta innebär att de övriga ordinarie antagningsreglerna kan förbises för barn som har särskilda skäl att gå i en viss skola. Du kan inte som förälder ansöka om särskilda skäl, det baseras utifrån dokumentation om enskilda elever från den tidigare skolan.
Särskilda skäl är något som har betydelse för barnets utbildning. Exempel på särskilda skäl kan vara funktionsvariation (fysisk eller psykisk) eller särskilda medicinska problem som bäst kan bemötas på en viss skolenhet utifrån antingen skolans fysiska utformning eller specialkompetens bland den pedagogiska personalen. Antagning på särskilda skäl prövas av grundskolechef i varje enskilt fall.
Vårdhavares önskemål
Detta är det val av skola vårdnadshavare gör genom vår e-tjänst. Det är utifrån valet av skola som relativt avstånd beräknas.
Det är viktigt att göra ett val av skola eftersom det är de valda skolorna som den relativa närheten utgår ifrån. Om vårdnadshavare inte gör ett aktivt skolval kommer eleven får plats i den skola där det finns plats över. Denna behöver inte vara den närmsta skolan. Om eleven har rätt till skolskjuts och inte gör ett aktivt val kommer denna få en plats på den skola som är anvisad som skolskjutsskola.
Syskonförtur
Syskonförtur gäller endast för den elev som ska börja i förskoleklass om eleven har syskon på samma skola i årskurs 1-3 under kommande läsår. Syskonförtur gäller även för elever som är folkbokförda på samma adress och ingår i samma familj men inte är biologiska syskon.
Ansökan om syskonförtur görs i vår e-tjänst i samband med skolvalet. För att kunna ansöka behövs dokumentation. Följ e-tjänstens instruktioner.
Relativ närhet
Relativ närhet är ett sätt att mäta vilken elev som har rätt till en skolplats om det är fler som önskar en skolenhet än vad det finns lediga platser. Relativ närhet innebär att vi mäter varje elevs avstånd både till den önskade skolan och till andra alternativa skolor i närområdet (även kallat referensskola). Syftet är att det ska bli en mer jämn fördelning mellan elever i kommunen för hur långt de har till skolan istället för att några får en skola väldigt nära och andra en skola betydligt längre bort. Relativ närhet kan också bidra till att elever som bor nära varandra i större utsträckning får gå på samma skola.
Så räknar vi ut relativ närhet
För att kunna räkna ut den relativa närheten för en elev behöver vi först veta avståndet från elevens folkbokföringsadress till stadens alla skolenheter. Det räknar vi ut genom att mäta den kortaste skolvägen från folkbokföringsadress utifrån vägnätet, framför allt används gång- och cykelväg.
När det är klart jämförs avståndet till den valda skolenheten med avståndet till den alternativa skolenheten. Den relativa närheten visar då hur mycket längre eller kortare det är till den alternativa skolenheten än till den önskade skolenheten. När vi räknar ut den relativa närheten för en elev till en skolenhet så är det bara en alternativ skolenhet (en referensskola) som används i varje uträkning.
Exempel
I skola A finns endast en plats kvar att erbjuda men två elever söker dit. Eleverna har ingen annan typ av förtur.
Elev 1 har 500 m till skola A och 1200 m till skola B. Relativ närhet beräknas till 1200 - 500m = 700m
Elev 2 har 400 m till skola A och 900 m till skola B. Relativ närhet beräknas till 900 - 400m = 500m
Det blir alltså elev 1 som får platsen eftersom elev 1 ”förlorar” mest på att inte få skola A. Elev 1 får störst skillnad i skolväg om hen istället skulle gå i skola B
Med vilken skola jämförs förstavalet?
Om den sökta skolan är den närmaste skolan i absolut närhet blir den näst närmaste skolan barnets alternativa skola. Om den sökta skolan är en annan skola än den närmaste skolan blir den närmaste skolan barnets alternativa skola.
I en del fall kan elever ha hög relativ närhet till flera av de skolenheter vårdnadshavarna har önskat. Eleven kanske till och med har rätt till en plats i flera skolenheter. Eleven får då en plats i den skolenhet som vårdnadshavarna har placerat högst bland sina önskemål.
Att ha relativ närhet som urvalsgrund behöver med andra ord inte betyda att det är den elev som bor närmast skolenheten som får skolplatsen – utan den elev som förlorar mest på att inte få den. Elever som har en hög relativ närhet har större chans att få en plats på den önskade skolenhet än en elev som har en relativ närhet som är låg eller negativ.
Lottning
Lottning tillämpas som sista urvalsprincip om elever har samma relativa närhet till den sökta skolan.