Publicerad:
Gång och cykelväg Grimstorp-Nässjö
Frågan ställd till: Alla partier
Fråga
Efter att ha läst svaren från ett antal partier på frågan "Rondeller och cykelbanor" (Publicerad: 15 april 2024 i frågor och svar) så har jag förstått att ett säkert sätt att ta sig fram på cykel är en högprioriterad fråga som ligger många partier varmt om hjärtat.
Detta får mig att undra hur det går med att anlägga en cykelbana mellan Grimstorp och Nässjö i samband med att arbetet angående reservvattentäkt fortskrider.
Med tanke på att det finns en hel del att önska när det gäller kollektivtrafiken på ovan nämnd sträcka, så vore det ju ett ypperligt tillfälle att se till att även de som bor utanför Nässjö stad cyklar säkert.
Frågan lyder därför, hur går det med Medborgarförslaget "Gång och cykelväg Grimstorp-Nässjö"?
Signatur: Medborgare i Grimstorp
Svar från SAFE
Hej
Jag har inte framför mig hur ledningen ska dras.
Det är därför svårt att bedöma möjligheten att kombinera ledningsdragningen med cykelväg eller om det ens är möjligt.
SAFE har ingen ledamot i NAV och vi vet inte om det hos dem finns klarlagd ledningsdragning.
Jag hittar heller ingen karta över tänkt ledningsdragning i diariet.
Medborgarförslaget har jag sökt i diariet och de dokumenten är inte tillgängliga, troligen sekretesskäl.
Är det möjligt att kombinera vore det dock positivt. Ledningen måste ju ändå vara tillgänglig om något händer.
Besvarad 13 februari 2025 av Uno Kenstam SAFE
Svar från Miljöpartiet
Hej medborgare i Grimstorp!
Tack för din viktiga och angelägna fråga. Att få till bra gång-och cykelvägar mellan Nässjö och Grimstorp är av högsta prioritet för Miljöpartiet. Vi håller verkligen med om att kollektivtrafiken behöver bli tätare och mer anpassad efter grimstorpsbornas levnadsvanor. Du ska kunna bo i Grimstorp, men ändå kunna ha aktiviteter i Nässjö eller Jönköping kvällstid. Det är för oss en självklar vision och dit vi vill nå. Men också att det finns trafiksäkra och bra GC-vägar mellan Grimstorp och Nässjö (och även Bodafors för den delen). Med det sagt, så har inte heller MP någon ledamot i Nässjö affärsverk och vi har inte heller lyckats hitta svar på frågan, om det går att anlägga gång-och cykelbana samtidigt som arbetet med reservvattentäkten fortskrider. Din fråga bidrar till att vi vill veta mer om detta.
vänligen Rikard Salander
Besvarad 14 februari 2025 av Rikard Salander (MP)
Svar från Centerpartiet
Hej! Tack för din fråga.
Det som är aktuellt just nu är att undersöka möjligheten och kostnaden för samordning och byggande av cykelväg från Nässjö till Kvarntorp i ett första läge samt sträckan från infarten till Solvik till infarten till Soludden. Kostnaden undersöks inom ramen för den upphandling som NAV gör för ledningsdragningen. Sträckan från Solvik till Vallbohaga går redan i dag att åka planskilt.
I arbetet med att anlägga cykelväg mellan Nässjö och Grimstorp finns andra utmaningar. Kommunen äger t ex inte marken. Men, på sikt, hoppas jag verkligen som representant för Centerpartiet att cykelväg mellan Nässjö och Grimstorp blir färdigställd.
Besvarad 14 februari 2025 av 2025-02-14, Sofia Holm Karlsson, Centerpartiet
Svar från Socialdemokraterna
Hej och tack för din fråga!
Socialdemokraterna vill göra det enkelt och säkert att cykla. När det gäller just sträckan Grimstorp-Nässjö så är en del på gång. Det som är aktuellt just nu är att undersöka möjligheten och kostnaden för samordning och byggande av cykelväg från Nässjö till Kvarntorp i ett första läge samt sträckan från infarten till Solvik till infarten till Soludden. Sträckan från Solvik till Vallbohaga går redan i dag att åka planskilt.
I arbetet med att anlägga cykelväg mellan Nässjö och Grimstorp finns utmaningar t ex så äger kommunen inte marken.
Besvarad 14 februari 2025 av Sara Lindberg
Svar från Liberalerna
Frågan är berättigad och spontant verkar det helt rätt.
Efter samråd med Joel Spångby, har jag fått följande information:
Samordningseffekten är mindre än man initialt kan tro.
Dels beroende på att, för att anlägga en cykelväg krävs betydligt mer omfattande gräv och grundarbete än vad som krävs för att lägga ner en ledning. ( Detta beror på det regelverk som styr. I Sverige kan vi inte göra något enkelt längre! Min kommentar )
Dels beroende på att ledningens sträckning på flera etapper avviker från vad som är lämpligt för en cykelväg, bla flera korsningar av stora vägen.
På flera sträckor sker ledningsförläggningen på privat mark och där har kommunen tvingats teckna servitutavtal med markägarna. Ett servitutavtal för ledningsförläggning är betydligt enklare och snabbare att erhålla än ett servitutavtal för en cykelväg ovan jord. Risken är uppenbar att detta hade försenat projektet väsentligt.
Det pågår planering och samtal om en sommarcykelväg på sträckan Spexhult- avtaget mot Torsa stenar. På flera platser, där cykelvägen passerar i nära anslutning till privata fastigheter, har dock fastighetsägarna uttryckt missnöje över en förläggning av cykelväg. Det pågår även undersökningar om möjligheten att skapa en cykelväg från kvarntorpsrondellen mot Spexhult. Det finns dock inte avsatt pengar i budget för att genomföra dessa sträckor.
På sträckan Spexhultssjöns södra spets till Torsa stenar förläggs ledningen bredvid mindre vägar söder ut ( Öster Holma ) ner mot vattenupptagningspunkten i Storesjöns norra ände.
Jag hade gärna sett att det kunnat anordnas en cykelväg enligt förslaget men den information jag erhållit pekar mot att detta inte är möjligt på kort sikt och i samband med ledningsdragningen.
Besvarad 13 mars 2025 av Bengt Ydrefors Ledamot Tekniska servicenämnden Liberalerna