Meny Stäng Sök
Meny Stäng Meny

Pengar - lättläst

Pengar - lättläst

Kommunen behöver pengar.
Kommunen har många uppgifter att sköta.

Kommunen ska använda pengarna till skolor, till de som behöver stöd,
till att sköta gator och parker,
att det ska finnas saker att göra på fritiden
och en massa annat.
År 2018 kostar allt det här lite mer än 1,8 miljarder kronor.

Skatt

Nässjö kommun får in det mesta av pengarna
som behövs från skatt.
Alla personer som arbetar och bor i kommunen
betalar skatt. 
För varje hundra kronors sedel som du tjänar       
betalas 22 kronor och 19 öre till kommunen i skatt.

Budget

Nässjö kommun gör en budget varje år.
I oktober bestämmer kommunen 
hur budgeten ska se ut för nästa år.
I budgeten skriver Nässjö kommun hur mycket pengar
man tror att Nässjö kommun kommer att tjäna på ett år.
I budgeten står också hur Nässjö kommun
kommer att använda sina pengar.

Det är politikerna i kommunfullmäktige
som bestämmer om budgeten.

När året har gått skriver de på kommunen en rapport om hur
de har använt sina pengar. Det kallas för årsredovisning.
Länk till Årsredovisningen finns längst ner på den här sidan.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?


Dolt fält, måste ligga längst upp
Vad kan vi göra bättre?
Berätta vad vi kan göra bättre på den här sidan. Dina synpunkter är värdefulla för oss. Din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.
×
Use Google to translate nassjo.se.
Please be aware that Nässjö kommun cannot take responsibility for the accuracy of the translation.