Publicerad:
Ny konsumentvägledare på Konsument Höglandet
Maria Johansson är ny konsumentvägledare på Konsument Höglandet som ger kommuninvånare kostnadsfri och opartisk rådgivning om ekonomi. I sin yrkesroll ger hon stöd till privatpersoner i konsumentfrågor.
En konsumentvägledare ger råd och information till allmänheten i olika konsumentfrågor, till exempel kundens rättigheter vid köp av en vara eller tjänst. Konsumentvägledaren informerar också om vilka lagar som gäller och hjälper konsumenter med reklamationer. Om det uppstår en tvist mellan konsumenten och säljaren kan konsumentvägledare fungera som medlare.
- Det känns roligt att få hjälpa andra människor. Jag möts alltid av en otrolig tacksamhet och lättnad hos de som kontaktar oss. Det handlar ofta om att hjälpa den lilla människan mot företag med stora ekonomiska muskler, säger Maria.
Maria har tidigare arbetat som konsumentvägledare både i Ljungby kommun och Göteborgs stad och har bred erfarenhet. Hon brinner särskilt för begreppet konsumentmakt och uppmuntrar alla att göra medvetna val när de handlar.
Att handla på nätet blir allt vanligare och Maria upplever att många kunder känner sig lurade när varorna väl kommer fram.
- Av den anledningen pratar jag mycket om hållbarhetsfrågor i min tjänst. Vi behöver inte alltid köpa nytt utan kan laga saker eller reklamera en vara som har gått sönder.
Under hösten 2024 planerar Konsument Höglandet för en föreläsningsserie för äldre om bluff, båg och bedrägeri. På olika bibliotek runtom på Höglandet kommer Maria och kollegorna från budget- och skuldrådgivningen att föreläsa för äldre. Här kommer de att ge exempel kring vanliga bedrägerier och peppa åhörarna att våga säga nej.
- Alla kan bli lurade, berättar Maria. De som utför telefonbedrägerier är otroligt skickliga och skapar medvetet stress hos de som lyfter luren. Därför jobbar vi förebyggande, innan det händer något tråkigt.