Nässjö Street Festival, 4 maj

Lördagen den 4 maj är det dags för Nässjö Street Festival.

Under festivaldagen fylls stan med kulturupplevelser, street food, uppvisningar och prova-på-aktiviteter i temat street. Resultatet blir en aktiv dag för hela familjen, liten som stor, mitt i Nässjö. Här erbjuds något för alla. Allt i sann Nässjöanda!

Förra årets stora succé kommer tillbaka! De här killarna har mod och talang utöver det vanliga. Tillsammans tillhör de cykeleliten i världen och reser land och rike runt för att tävla och visa upp sina skills inom MTB Freestyle.

Under festivaldagen bjuder de på nervkittlande och pulshöjande uppvisningar som du sent kommer att glömma.

Efter uppvisningarna får de minsta åskådarna rulla runt, klämma och känna lite på ett par mindre cyklar i en enklare bana runt showområdet.

Ungefärlig tid för uppvisning:

• 11.30
  • 13.00
  • 14.00

Dansklasser från Studieförbundet Vuxenskolan och Danstillägget på Brinellgymnasiet kommer till festivalen och visar sina street dance skills! Gatstenen på Stortorget blir till dansgolv när flertalet dansare i olika åldersgrupper visar sina koreografier. Det kommer bli svårt att inte ryckas med när ungdomarna håller takten.

Tid för uppvisning:

• 10.30 - 11.20

Upptäck en smältdegel av street food i festivalens food court. Här serveras både matigare och sötare alternativ. Bland annat kan du njuta av pad thai och vårrullar från TM kök, vietnamesisk fingerfood av Phuc Nguyen Phuong, en rökig meny från Highland BBQ och churros och dounuts från Jafaris foodtruck.

Lukas Koos från Eksjö har byggt bilar i 27 år. Hans senaste bygge, en Lexus LC500 Sport + är en ovanlig syn i Sverige. När han ställde ut bilen på Custom Motorshow på Elmia i Jönköping tidigare i våras kammade den hem både priset Peoples Choice och Best Decoration.

Lukas Koos gästar Nässjö Street Festival tillsammans med sin unika, prisbelönta streetbil. Det här vill ni verkligen spana in!

Lukas Koos står och posar vid sin prisbelönta bil

Foto: Mattias Larsson Bilsport

I parkour är smidighet, spänst och styrka en fördel. Mitt på torget bygger vi upp en parkourbana där alla som vill får möjlighet att testa på den utmanande och populära sporten.

På plats finns instruktörer från parkourföreningen Street mentality som gärna delar med sig av sina bästa tips och trix. Instruktörerna kommer även att bjuda på två inspirerande och pulshöjande parkouruppvisningar.

Ungefärlig tid för uppvisning:

• 12.15
  • 13.30

Upplev trolleri på nära håll! Gatumagikern Zacharias Starlid började sin resa som åskådare på La Rambla i Barcelona. Sedan dess har han utvecklat sin egen stil av street magic. Med över 15 års erfarenhet av gatutrolleri och en passion som är svår att beskriva med ord har Zacharias delat sitt trolleri i bland annat Sidney, Stockholm, på Eksjö Stadsfest och på gator och torg runt om i Jönköping.

Kom och upplev trolleriet och det vackra i känslan av omöjlighet live på Nässjö Street Festival!

Hitta ditt inre fokus och prova på det fantastiska spelet schack. På plats finns Roger Karlsson från Eksjö Schackklubb, och inte minst Nässjös schackproffs Harry Säleby, 12 år, som tävlat i bland annat schack-SM och på en turnering i Nordmakedonien.

Harry och Roger delar med sig av sina bästa tips för att spela smart. Spela en match med en kompis, eller utmana Harry och Roger om du vågar!

På Stortorget får festivalens yngre besökare utlopp för sin kreativitet. Här har fantasin inga gränser och den gråa asfalten får nytt liv genom färgsprakande alster. Street art när den är som bäst!

Nässjökören Joyvoice tar ton i sann Nässjöanda. Omtyckta och välkända rockklassiker från alla tider står på låtmenyn! Joyvoice uppträder på gågatan.

Tid för uppvisning:

• 12.00-12.45
en kör står och sjunger.

Basket i Nässjö är speciellt. Det engagerar och förenar människor. Under festivaldagen har stora som små möjlighet att lira på torget. Ta med dina vänner och utmana dem på en match eller straffläggningstävling. Perfekt för dig som vill testa sporten, eller för dig som bara vill ha en kul stund med tempo.

Personer spelar basket på Stortorget i Nässjö

Föreningen Nässjö Kampsport finns på plats på Stortorget. Du kommer att kunna få prova på tre olika stilar inom kampsport: Brasiliansk Jiu Jitsu, Ju jutsu Kai och HEMA (Historical European Martial arts). Mattorna är utlagda, värm upp ordentligt och ha roligt!

Personer som möter varandra i Brasiliansk Jiu Jitsu

Runt om i Nässjö stad, på husgavlar och upp längs råa betongväggar, tonar street art fram. Mäktiga väggmålningar skapade av berömda konstnärer från hela världen.

Inför årets Street Festival lanseras en väggmålningsvandring där du navigerar dig runt i Nässjö city för att beskåda de pampiga verken på nära håll. Greppa en folder i boxen på festivalområdet, följ kartan och läs om målningarna och konstnärerna bakom.

Borondo Sju blommor

Vill du fördjupa dig i stadens konst så är du välkommen på en sittande konstvandring - en föreläsning om stadens väggmålningar av Ulla-Britt Lindqvist.

Om föreläsningen: I Nässjös urbana stadsmiljö finns det gott om råa brandväggar, som gjorda för street art. 2014 kom den första i raden av internationellt erkända konstnärer till Nässjö, med uppdrag att skapa unika konstverk, och han följdes snart av fler. Tillsammans med husfasader, ruffa skulpturer och tunga byster skapar de en naturlig inramning till vår urbana stadsmiljö.

Plats: Storgatan 32 (på gågatan i lokalen där blomsterbutikerna Linnéan och Gullvivan tidigare huserat.)

Tid för föreläsning (varje sittning pågår 30-40 minuter):

• 11.30
  • 13.30
Barnen och vargen av Milu Correch

Stortorget, Nässjö

Fri entré och kostnadsfria aktiviteter

Arrangör

Nässjö citysamverkan - en samarbetsgrupp med representanter och finansiärer från Nässjö kommun, Nässjö Näringsliv AB och företagare.

Vi finns på plats på festivalen! Kom gärna fram och prata med oss och ställ dina frågor om evenemangen.

Erik Lagerborg, tf. projektledare