Föreläsning: Gangsterdrottningen, 21 maj

Birgitta Backlund

Montage av en illustration på en mikrofon, ordet vetgirig samt ett fotoporträtt av en kvinna.

Birgitta Backlund gästar Kulturhuset Pigalle med föreläsningen Gangsterdrottningen.

I pressen kallades hon ”Sveriges gangsterdrottning”. Sexton år har hon tillbringat på olika institutioner, bland annat på Långholmen och Hinseberg. Lyssna till Birgitta Backlund och hennes berättelse med avstamp i den självbiografiska romanen ”Blondie” (under författarnamnet Birgitta Andersson). Med denna föreläsning vill hon vara en positiv förebild och visa att det är möjligt att bryta ett destruktivt leverne och få ett värdigt liv.

Idag är Birgitta Backlund 80 år, vid 67 års ålder debuterade Birgitta med den självbiografiska romanen Blondie under författarnamnet Birgitta Andersson. I boken berättade hon om sin uppväxt, om övergrepp, prostitution och narkotikamissbruk. Boken blev en succé och trots att det är tretton år sedan boken gavs ut säljs och lyssnas den på mer än någonsin tidigare. Sedan sin debut har Birgitta kommit ut med ytterligare tre romaner och har medverkat i sexton novellantologier.

I föreläsningsserien Vetgirig får du möjlighet att ta del av föreläsningar med spännande teman och intressanta föreläsare. Kulturhuset Pigalle erbjuder kultur- och kunskapsupplevelser för dig som vill ta chansen att engageras och vidga din kunskapsbank i samhällsaktuella ämnen och historier.

Arrangör: Nässjö kommun
Kontakt: kulturhuset.pigalle@nassjo.se

Pigallesalen, Kulturhuset Pigalle, Nässjö

Biljettinfo

Pris: 70 kr
Biljetter säljs i entrén från kl. 16.30
Betalning: kontant eller via Swish.

Nässjö kommun