Öppna sök Stäng sök Sök
Öppna Meny Stäng meny Meny

Publicerad:

Indragna bussar

Frågan ställd till: Alla partier

Fråga

Såg den nya turlistan från JLT som gäller i sommar för linje 312. Den sista bussen till Grimstorp går 16.40 från Nässjö. Det är ju skandal. Har åkt kollektivt i över 30 år och det blir bara sämre och sämre. Hur ska folk kunna åka kollektivt som alla vill när bussar bara dras in hela tiden? Hur ska vi som inte har körkort kunna ta oss hem från jobbet? Man måste ju även kunna bo utanför Nässjö. Det är ju nog att JLT dragit in bussarna på helgerna men på vardagarna! Stadstrafiken går varje halvtimme till kl 18.15 sedan varje timme till 21:40. Det borde väl räcka med en bussavgång i timmen för de som inte kan cykla eller gå som borde vara det självklara inom en stad, så frigörs ju pengar att lägga på landsbygden.
Sedan körs det med två bussar nu i Coronatiderna när det bara åker max 10 personer! 5 i varje buss. Hur planerar JLT egentligen. Finns det inget ansvar för att infrastrukturen även ska fungera på ställen där inte tågen stannar? Jag vet att ansvaret för busstrafiken ligger på Regionen. Men ni som politiker har väl också ett ansvar att det fungerar i kommunen.

Signatur: Inglen

Svar från SAFE

Hej det blir samma svar jag gav förra frågaren.
Ja det är märkligt att kollektivtrafiken dras ner när vi ska minska på bilåkandet. Vissa orter som t ex Anneberg kan inte åka på helger osv.
Jag förstår att det är en kostnad, men tycker att riksdagagen borde uppmuntra kollektivtrafik genom satsningar.
Höjs biljettpriserna för mycket, så tar folk bilen.
Det måste göras förmånligt att ta kollektivtrafik och vara litet krångligare att ta bil i framtiden om vi ska lyckas med åtminstone vissa miljömål, samtidigt som människor får ett enkelt resande.
Uno Kenstam, SAFE

Besvarad 29 maj 2020 av UnoKenstam, SAFE

Svar från Socialdemokraterna

Hej!
Även för mej blir det samma svar som föregående fråga i samma ämne.
Tack för fråga. Det du skriver om är något som jag hör från många. Det är viktigt att hela kommunen ska kunna vara attraktivt ur resande och boendesynpunkt. Det är Regionen som ansvarar för dessa frågor varför jag sänder frågan till våra företrädare där. Jag kommer också ta upp frågan med dem när vi möts i juni. Samtidigt vill jag tipsa om att vi ska ha en träff med Regionen om Trafikfrågor i slutet av augusti. Beroende på hur det är med Pandemin och restriktioner så hoppas vi att mötet med den offentliga delen blir av på kvällen. Hoppas du kan komma med då och samtala med dem.

Besvarad 29 maj 2020 av Anna-Carin Magnusson, Socialdemokraterna

Svar från Kristdemokraterna

Hej.
Angelägen fråga du ställer.

Jjag delar din uppfattning om att kunna åka kollektivt, hållbart resande, i en hållbar Region.
Att kunna leva och bo samt arbetspendla till orter i kommunen är viktigt.
Men det styr vi inte över i kommunen,dock kan vi samarbeta och göra vad vi kan.
Kransorterna i Nässjö kommun är fina och trevliga boende platser, men utan kollektivtrafik måste bilen och ibland två bilar finnas för arbetspendling.
Kompetensförsörjningen till arbetsplatserna försvåras och körkort blir ett måste för att leva och bo i de mindre orterna.
Mycket fint inom besöksnäringen finns även på mindre orter och Landsbygd.
Jag skickar dina synpunkter och
Frågor vidare till våra företrädare i Regionen.

Laila Norss

Besvarad 29 maj 2020 av Laila Norss 29/5 2020

Svar från Sverigedemokraterna

Hej Ingen!
Jag får också hänvisa till förra frågeställaren och mitt svar på frågan som rör kommunens kollektivtrafik. Men en av våra regionpolitiker Samuel Godrén svarade mig följande idag. Hoppas det ger dig inblick i hur du kan påverka.

Svar från Samuel Godrén:
Just nu är regionens trafikförsörjningsprogram ute på remiss. Från SD kommer vi föreslå att inga fler busslinjer på landsbygden ska läggas ned, vi vill ha en levande landsbygd! Det är Markus Eskdahl (S) som är ordförande i regionens kollektivtrafiknämnd TIM. Han har mandat att påverka detta.

De sista åren har kostnaderna för kollektivtrafiken ökat med 150 miljoner kr men dom pengarna har gått till nya stadsbussar inne i Jönköping och nya elbussar som trafikerar Strandängen - Jönköping city.

Vi har motsatt oss detta och försökt ändra denna landsbygdsfientliga prioritering men blivit nedröstade i regionen.

Med vänliga hälsningar

Besvarad 30 maj 2020 av Lena Torp

Svar från Moderaterna

Hej Inglen!
Tack för din fråga.
Du undrar hur JLT planerar bussturerna.
Riktlinjerna för hur man ska lägga upp tidtabellen bygger man på underlaget till trafikförsöjningsprogrammet. Trafikförsörjningsprogrammet i sin tur är grundad på SCB data samt biljettviseringar, dialog med kommuner tjänstemän och skolbussplanerare, intresseföreningar. Arbete och utbildning är de viktigaste målgrupper men vi ska även ha turutbud för service o för möjlighet till nöje o kultur. Det förs även statistik på hur många resande per tur det är. Det har ju också stor betydelse för utbudet. Inte minst så försöker man ta hänsyn till inskickade synpunkter och förslag ifrån länets resenärer.
Som du ser så prioriterar man enligt utsago redan de som ska ta bussen till och från arbetet.
Det är ju trots allt något som inte fungerar enligt dig och jag förstår din frustration då din fråga förmodligen lyfts då du inte kan ta bussen till och från jobbet? Har jag förstått rätt?

Helt klart är det så att i de kransorter där man bara har bussen att förlita sig på där man har tagit bort tågtrafiken där har vi ett större ansvar för att politiskt arbeta för en bussttidtabell som stämmer med arbetstider och elever samt de som vill kanske dröja sig kvar i staden för att shoppa eller umgås.
Tonny lyfte ungefär samma fråga och det är klart att vi ska arbeta vidare med lokaltrafikfrågorna och skapa oss en bra bild över hur det ser ut i nuläget och vad vi kan förändra för att det ska fungera bättre i framtiden.

Du har helt rätt i det att det är i Regionen man behandlar frågor som busstrafik men vi kan påverka och att framföra våra väljares åsikter och undersöka om det finns möjligheter till förbättring hör ju till en politikers arbete. MVH Anna Gerebo

Besvarad 3 juni 2020 av Anna Gerebo (M)

Svar från Miljöpartiet

Hej,
av ekonomiska skäl så brukar Länstrafiken välja att köra en sommarturlista, precis som du påpekar så blir det färre turer. Men jag har däremot hört att man planerar en rejäl sänkning av biljettpris pga rådande omständigheter. Under Coronapandemin har man förlorat nästan 50% av resenärerna .
Genom att sänka priset försöker man vinna tillbaka de som åkt kollektiivt, och hitta nya resenärer.

Besvarad 4 juni 2020 av Besvarad 2020-06-04 av Etelka Huber, MP


Dolt fält, måste ligga längst upp
Vad kan vi göra bättre?
Berätta vad vi kan göra bättre på den här sidan. Dina synpunkter är värdefulla för oss. Din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.