Publicerad:
De är mottagare av Axeheimsstipendiet 2024
Under barn- och utbildningsförvaltningens gemensamma kompetensutvecklingsdag delades det ut sammanlagt nästan 200 000 kronor genom sju stipendier från Karin och Lars Axeheims stiftelse.
Karin och Lars Axeheims stiftelse grundades av makarna i slutet av 2016 med ändamålet att bland annat stödja utbildning. Mottagare av stipendiet kan använda pengarna till att vidareutbilda sig, vilket kommer till nytta för barn och elever i Nässjö kommun.
Stipendium 1
Tilldelas förskolelärare Lena Nordén och Lena Ekedahl, öppna förskolan.
Tilldelas 32 000 kr för utbildning inom ICDP som har som mål att deltagarna ska inspireras att utveckla och uppmärksamma det positiva samspelet mellan barn och vuxna, barn sinsemellan och mellan vuxna.
Motivering: med varmt hjärta och stort engagemang och glädje bidrar ni till stöd och gemenskap för många barn och vårdnadshavare i Nässjö kommun.
Stipendium 2
Tilldelas lärare i fritidshem Niklas Elofson, Pontus Pihl och Åsa Flink-Svensson, Runnerydsskolan.
Tilldelas 20 000 kr för kompetensutbildning "Rasten som pedagogisk modell".
Motivering: Dessa lärare har med stort engagemang utvecklat rastverksamheten på Runnerydsskolan. Genom det arbete som dessa pedagoger gjort har flera framgångar kommit. Eleverna får en meningsfull uppgift, blir delaktiga och får ta ansvar då de står i rastboden och lånar ut material till andra elever.
Stipendium 3
Tilldelas skolpsykolog Axel Kornfält, specialpedagog Elin Mattsson, centrala elevhälsan, barn- och utbildningsförvaltningen och familjebehandlare Charlotte Ekfeldt, öppenvården socialförvaltningen.
Tilldelas 30 000 kr till kompetensutveckling samt handling.
Motivering: Med utsökt mod, en oförtröttlig hängivenhet har närvaroteamet omfamnat en betydande utmaning. Teamet har varsamt navigerat genom okända farvatten med en önskan att göra en verklig inverkan. De har arbetat obevekligt för att stödja skolor, vårdnadshavare och elever i syfte att öka elevers skolnärvaro. Stipendiet uppmuntrar och möjliggör närvaroteamets fortsatta utveckling.
Stipendium 4
Tilldelas skyddsombud och fackligt ansvarig Marie Gustafsson och Lena Eriksson, Sandsjöfors skola och Emåskolan.
Tilldelas 20 000 kr till en uppföljande föreläsning av Kenth Hultqvist.
Motivering: Marie och Lena har genom sina förtroliga dialoger med personal fått fram åsikter/synpunkter som tagits upp med arbetsgivare för förändringar som är genomförbara. Deras engagemang för trivsel och mående för alla bidrar till bättre mående hos personalen på de båda skolorna med tillhörande fritidshem.
Stipendium 5
Tilldelas förstelärare Linda Stenberg och Tobias Elmner, Brinells högstadium.
Tilldelas 20 000 kr för kompetensutveckling och nätverksbygge genom deltagande i SSA:s Rikskonferens. Syftet med SSA-arbetet är att ge våra barn och elever valkompetens och bidra till ökad motivation för studier och framtida yrkesval.
Motivering: Tobias och Linda har på ett inspirerande och motiverande sätt handlett kollegor i arbetet med skola-arbetsliv. De har på ett professionellt sätt skapat goda kontakter med företagen för ett hållbart, positivt och utvecklande samarbete.
Stipendium 6
Tilldelas samordnare kommunalt aktivitetsansvar och introduktionsprogrammets individuella alternativ Mattias Rehn, Brinellgymnasiet.
Tilldelas 42 000 kr för att tillsammans med fem kollegor gå på konferensen ”Ungt utanförskap 2024 – en konferens om skyddsfaktorer och samverkan”.
Motivering: Mattias och hans kollegor på kommunalt aktivitetsansvar och introduktionsprogrammets individuella alternativ ser varje person och stöttar dem individuellt och i grupp. De lägger ned ett stort och engagerat arbete som är framgångsrikt och ger goda resultat för enskilda individer.
Stipendium 7
Tilldelas seniorledningen för seniorer i skolan, Tommy Gustafsson, Karin Wahlberg Johansson och Margareta Stenke.
Tilldelas 33 000 kr för arbetsmaterial, utbildningskostnader och marknadsföringsmaterial i syfte att projektet ”Seniorer i skolan” ska växa.
Motivering: Karin, Tommy och Margareta tilldelas medel från Axeheims stiftelse för på ideell basis kunna fortsätta få projektet seniorer i skolan att växa. Detta är tre engagerade seniorer som själva prövat på att vara en senior i skolan och som på ett engagerat och trovärdigt sätt kan få andra seniorer att vara en del i detta.