Öppna sök Stäng sök Sök
Öppna Meny Stäng meny Meny

Hanna på Butik botanik

Exempelbild

Hanna Björklund har lagt ned sin själ i butik botanik. Och butiken i den tillbyggda gamla ladan är också en mycket unik och inspirerande skapelse.

Hanna utbildade sig till florist i Malmö och jobbade i blomsterbutik i flera år innan hon gjorde verklighet av sin dröm. Det var när hon var gravid med sitt första barn som planerna började ta form och hon fattade beslutet att göra om mormor och morfars gamla ladugård till butiken hon drömt om.

Vi renoverade i ett år innan vi öppnade, vi har gjort allt själva. Jag hade en tydlig vision även om jag inte visste hur stort det skulle bli, men jag tänkte att det borde gå. Och det har gått bra sen öppningen. Folk kunde följa oss på Instagram under byggprocessen, så många hade hittat oss redan innan vi öppnade. Jag har egentligen aldrig varit nervös. Gör man nåt bra, ordentligt och genomtänkt och gör det till en upplevelse – då kommer folk. Man vill bort från stan och göra en utflykt.

Förutom att måla ladugården i jordnära färger – ”för att få ihop konceptet och tona ner” som Hanna säger, byggdes även ett orangeri där Hanna har använt gammalt tegel och knackat och murat själv. Golvet är original fast de har fått gjuta igen gödselrännan. De har också höjt taket för att få en känsla av rymd.

Det mörka påminner om en natthimmel, på en gång oändligt och ombonat. Samtidigt ger orangeriet ett naturligt ljus åt växterna säger Hanna.

Butik botanik erbjuder också en liten cafédel med självservice och orangeriet är en populär plats att sitta och fika på. På sommaren kommer ofta flera generationer hit, de vuxna fikar länge och barnen leker.

Det är mysigt att se att de trivs och hänger här, det ger stället liv. Kunderna känner sig som hemma här och konceptet är att man fikar först och betalar sen.

Och visst har den gamla ladan blivit ett utflyktsmål. Här finns roliga och udda växter och snittblommor och inredningsdetaljer noggrant utvalda av Hanna och hennes personal.

Vi köper sånt vi tycker om själva, vi har inte ens snittblommor i alla färger hemma samtidigt, utan allt vi har inne har ett sammanhängande färgtema. Vi har gått på vad man själv velat ha och den som förväntar sig ett standardutbud blir besviken.

Att butik botanik är Hanna Björklunds livsprojekt råder det ingen tvekan om. Butiken är under ständig utveckling, och Hanna har gott om nya idéer hon vill förverkliga.

Nästa steg är att bygga en ateljé där vi kan ha kurser. Vi har kurser redan idag, men det är lite för trångt och vi behöver mer svängrum. Sen behöver vi också fler fikaplatser här inne.

Inför sommaren planerar Hanna att odla egna sommarblommor på odlingsbäddar för att kunna erbjuda lokalproducerade snittblommor, miljöfrågan är viktig.

Jag vill slippa importera från Holland. Vi tänker mycket på miljöpåverkan och försöker hämta våra varor på så nära håll som möjligt.

På sommaren hittar man också ett utbud av perenner, buskar och träd på butikens bakgård.

Det är utvalda växter, sånt som klarar vår klimatzon och som vi tycker är snygga och speciella. Alla som jobbar här har lite samma stil och alla känner starkt för det vi gör, vi är nog lite av eldsjälar allihop.

En person går i trädgården utanför butik botanik och vattnar blommorna