Öppna sök Stäng sök Sök
Öppna Meny Stäng meny Meny

Bygga och bo - lättläst

Det är samhällsbyggnadsnämnden i din kommun som bestämmer om du behöver bygglov för det du ska bygga.

Om du är osäker på om du behöver bygglov, ska du kontakta samhällsbyggnadsnämnden.

Ibland måste du göra en anmälan även om du inte behöver bygglov.

Bygglov

Ett bygglov är ett tillstånd för att få bygga eller ändra om.

För att få bygglov måste bygget klara de krav lagen ställer.

Bygglov söker du hos samhällsbyggnadsnämnden.

Bygga utan bygglov

Attefalls hus

Du som har ett enbostadshus eller tvåbostadshus får bygga ett så kallat attefallshus som är maximalt 25 kvadratmeter.

Du behöver inget bygglov men du måste göra en anmälan till samhällsbyggnad och få ett startbesked innan du får börja bygga.

Friggebod

Du får bygga max två bodar.

Tillsammans får de högst vara 15 kvadratmeter.

Taknocken får inte vara högre än 3 meter.

Uteplats

Du får bygga uteplats med mur eller plank runt om.

Höjden får vara max 180 centimeter.

Uteplatsen får max sträcka sig 3 meter från huset.

Skärmtak

Du får bygga skärmtak över uteplats, balkong eller entré.

Takytan får vara högst 15 kvadratmeter.

Staket

Du får bygga staket runt tomten som är högst 1 meter högt.

Du måste kunna måla det från din egen tomt.

Övrigt

Du får bygga om invändigt om du inte ändrar bärande väggar och eldstäder.

Du får inte bygga närmare än 4,5 meter från din tomtgräns.

Marklov

Om du höjer eller jämnar ut tomtmark behöver du ibland ett marklov.

Rivningslov

Du måste ha lov att riva byggnader.

Kontakt

Expandera Minimera

Medborgarkontoret
0380-51 80 00

Samhällsplaneringskontoret
samhallsplaneringskontoret@nassjo.se


Dolt fält, måste ligga längst upp
Vad kan vi göra bättre?
Berätta vad vi kan göra bättre på den här sidan. Dina synpunkter är värdefulla för oss. Din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.