Öppna sök Stäng sök Sök
Öppna Meny Stäng meny Meny

Publicerad:

Nior skapar lekfull konst i Stadsparken

Exempelbild

Bildlärare Lina Collin (i mitten) tillsammans med elever från Brinells högstadium.

Nu målas den gamla isbanan i Stadsparken om till en färgglad och fantasifull lekyta – skapad av elever från Brinells högstadium.

Elever i årskurs nio på Brinells högstadium har fått ett ovanligt uppdrag i bildämnet – att ta fram motiv till en målning på den gamla isbanan i Stadsparken. Resultatet blir ett konstverk som är både lekbana, hinderbana och interaktiv plats för rörelse och fantasi.

– Tänk dig att den här målningen är gjord av nior, säger en av eleverna stolt. Att just vi får vara med och skapa något som gör barn glada.

Under arbetet skissade eleverna upp sina egna idéer – allt från rymdplaneter till danssteg, twisterrutor och sagofigurer – och målar sedan direkt på asfalten med linjefärg, samma typ som används för vägmarkeringar. Slutresultatet är en kombination av allas bidrag.

– Vi vill att det ska bli roligt för de mindre barnen, och att det skulle kännas lekfullt men inte rörigt, säger en av eleverna. Det får gärna vara lite spännande – men på ett kul sätt.

Kreativitet i praktiken

Arbetet leds av bildläraren Lina Collin, som beskriver projektet som både kreativt och meningsfullt.

– Det är fantastiskt att se elevernas engagemang. De har tänkt både estetiskt och pedagogiskt, säger Lina. Vi hoppas att målningen får slitas ordentligt – av många barn som leker! Och vem vet, kanske blir det ett nytt motiv om några år.

Eleverna själva lyfter också sin lärare som en viktig del av processen:

– Lina är en av våra bästa lärare. Hon är rolig att ha lektion med, hjälper oss, är alltid positiv och ser till att alla är med. Det var hon som gav oss chansen att vara med här i Stadsparken.

Flygbild över en asfalterad yta i en park där ungdomar målar lekfull konst direkt på asfalten. I bakgrunden syns gröna träd.

Ungdomars plats i det offentliga rummet

Det färgglada konstverket är inte bara en ny lekyta – det är också ett exempel på hur unga invånare kan bidra till att forma sin stad. Genom att sätta sin prägel på en offentlig plats får eleverna både synlighet och inflytande.

Att ge barn och unga möjlighet att påverka sin närmiljö är en viktig del av Nässjö kommuns arbete med Agenda 2030. För perioden 2024–2027 har kommunen särskilt fokus på att alla barn och ungdomar ska ha förutsättningar för en god uppväxt. Det handlar inte bara om utbildning och trygghet – utan också om att få vara delaktig, känna stolthet och ta plats i samhället.

En bana fylld av fantasi

Målningen på gamla isbanan i Nässjö stadspark innehåller bland annat:

  • En hoppbana där barnen ska rädda sig från "hungriga hajar"
  • En björn som är söt – men också lite läskig
  • Djur som tidigare funnits i parken, som påfåglar, apor, pingviner och tvättbjörnar
  • En hopphage med glada, positiva ord
  • Danssteg som ska härmas – en lek för alla åldrar
  • En twisterruta
  • Planeter att hoppa mellan
  • En balansövning
Teckningar ligger på ett bord framför en asfalterad yta. I bakgrunden syns en skylt med ett färglatt och fantasifullt motiv som informerar om att betongplattan ska målas.

Elevernas originalteckningar framför gamla isbanan i Stadsparken.