Personlig assistans sjuklön
När ordinarie personlig assistent är sjuk kan en ansökan om ersättning för merkostnader skickas in via kommunens e-tjänst.
Ansökan görs månadsvis och ska innehålla detaljer som sjukanmälan, tidsredovisning för både ordinarie assistent och vikarie, samt lönespecifikationer.
Sjuklöneersättning
Sjuklöneersättning för merkostnader vid ordinarie personlig assistents sjukfrånvaro.
- När ordinarie personlig assistent är sjuk är kommunen skyldig att bistå med vikarie eller ge ekonomiskt stöd till skäliga kostnader utifrån att schablonbeloppet är beräknat för att täcka kostnaderna för en person som arbetar som personlig assistent.
- Skäliga kostnader motsvarar den faktiska merkostnad som uppstått vid ordinarie assistents sjukfrånvaro och då en vikarie utför assistansen.
Vad är merkostnader
- Merkostnader utgörs av de ökade kostnader som uppstår då ordinarie assistent är sjuk och en vikarie utför beviljad assistans.
- Det som ersätts är sjuklön för dag 2-14 under sjuklöneperioden, semesterersättning, övriga kostnader om är reglerad eller föranledda av avtal samt sociala avgifter.
- Som merkostnad räknas inte VAB, föräldraledighet, särskild sjukförsäkringsavgift, administrationskostnader, ränta eller utbildningskostnader.
Karensdag
- Ersättning utgår inte för karensdag då den dagen inte räknas som merkostnad.
Fullmakt
- Det är den enskilde assistansberättigade som avgör om ansökan ska göras utifrån att vikarie har tillsatts för att utföra assistans under ordinarie assistents sjukfrånvaro.
- Den assistansberättigade kan överlåta till assistansanordnaren att ansöka om merkostnader men då ska en fullmakt finnas.
- Fullmakten gäller så länge avtalet mellan den assistansberättigade och assistansanordnaren gäller eller tills den återkallas.
Ansökan
- Den enskilde eller dennes ombud måste ansöka om ersättning hos kommunen. Ansökan ska göras löpande månadsvis och görs via kommunens e-tjänst.
- Ansökan avser varje sjukdomstillfälle.
- Om den enskilde väljer att låta assistansanordnaren ansöka om ersättning ska fullmakt bifogas vid första ansökan.
- Ansökan handläggs av kommunen som fattar beslut om ekonomiskt stöd enligt 9 § 2 enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.
- Länk till e-tjänst:
Ansökan om ekonomiskt stöd för merkostnader vid ordinarie assistents frånvaro/sjuklönekostnad Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Uppgifter för ersättning
I ansökan ska följande uppgifter finnas och kunna styrkas:
- Underlag för sjukfrånvaroanmälan för ordinarie assistent.
- Tidsredovisning för ordinarie assistent med datum och klockslag för arbetspass som skulle fullgjorts, karensdag samt dag 2-14.
- Läkarintyg från och med dag 8 i sjukperiod.
- Vikariens tidsredovisning med datum och klockslag för arbetspass som fullgjorts. Det ska framgå vem vikarien har ersatt.
- Uppgift om tillämpat kollektivavtal.
- Lönespecifikation för ordinarie assistent där ordinarie lön framgår, uppgift om utbetalad sjuklön i kronor samt uppgift som övriga kostnader kopplat till sjuklönen såsom semesterersättning, övriga avtalsbundna avgifter samt sociala avgifter.
Faktura
Efter att ansökan om merkostnader godkänts skickas en faktura till Nässjö kommun för att få ersättningen utbetalad. Fakturan ska innehålla ska märkas med referenskod 54039. Ärendenummer från e-tjänst måste anges.
Fakturan ska skickas elektroniskt och vara adresserad till:
Nässjö kommun
Fakturaservice
Box 266
571 23 Nässjö
Fakturan ska innehålla följande uppgifter:
- fakturanummer
- fakturadatum
- förfallodatum/betalningsvillkor
- fakturabelopp
- momsbelopp
- organisationsnummer/VATnummer/FAskattsedel
- PlusGiro, bankgiro eller bankkonto
- Ange beställarens femsiffriga (5) referensnummer. Inga andra uppgifter får skrivas i referensfältet.