Publicerad:

Kött som serveras i barnomsorgen

Frågan ställd till: Alla partier

Fråga

Något som jag antagit och som är högaktuellt i dessa tider, var ifrån kommer köttet som serveras till barn och unga i nässjökommuns omsorg?
Många kommuner runt om i Sverige har under flera år gått ut med, öppet på deras hemsidor att de serverar i vart fall svenskt kött, om inte närproducerat. Jag kan inte finna denna informationen på Nässjö kommuns hemsida!
OM köttet inte kommer från Sverige, har jag som förälder rätt att kräva att mitt barn Inte blir serverad utländskt kött?

Signatur: JS

Svar från Miljöpartiet

Nej, du kan inte kräva att det bara serveras svenskt kött. Men däremot ska jag - som oppositionspolitiker - göra vad jag kan för att Tekniska Serviceförvaltningen omgående tar ett inriktningsbeslut att bara köpa in svenskt kött och svensk fågel under en period när vi behöver stödja det svenska lantbruket.

Besvarad 22 augusti 2018 av Michael Wallin, 2:e vice ordf i Tekniska Servicenämnden

Svar från Socialdemokraterna

Det kött som serveras i kommunen kommer från Sverige. Sen upphandlingen som startade 1 maj 2017 köper vi köttet från ett företag som heter Smålandskött.

Besvarad 24 augusti 2018 av Anna-Carin Magnusson, Kommunalråd

Svar från Kristdemokraterna

Hej.

Bra fråga.

Färskt Svenskt kött upphandlas av Dackebygdens kött.

Mellan 2017-05-01-2018-04-30 köptes det in 20,788 ton färskt kött.
Fryst svenskt kött 2,5 ton. Nötskav, en produkt som ej finns att få färsk.
Svenskt färskt kött serveras i snitt 1ggr/vecka i skolorna.

Jag tycker det är självklart att upphandla svenskt kött så vi stärker de gröna näringarna och ökar vår självförsörjningsgrad.samt minimerar riskerna med multiresistenta bakterier.
Bra vore ju då om uppgifter om var maten kommer ifrån presenterades tydligt för dem det gäller. Du har alltid rätt att framföra dina synpunkter, men särskilda måltidskrav måste bevisas med läkarintyg.det är min uppfattning att det fungerar så.

Kom gärna till vår valbuss på torget.
Jag har mera info angående skallkraven vid upphandlingen.

Besvarad 22 augusti 2018 av Laila Norss

Svar från Moderaterna

Efter den senaste upphandlingen så är allt kött som köps till kommunens kök svenskt kött. Till och med en Småländsk leverantör. Det medför också att maten blir dyrare men jag hoppas att medborgarna ska förståelse för det.

Besvarad 22 augusti 2018 av Anders Karlgren, Kommunalråd