Öppna sök Stäng sök Sök
Öppna Meny Stäng meny Meny

Publicerad:

Så väcks elevernas motivation – genom inblick i yrkesroller

Lärarna Linda Stenberg och Tobias Elmner har varit med och utvecklat arbetssättet på Brinells högstadium.

Hur ska man som ung veta vad man vill bli? I Nässjö kommun samarbetar skolor med lokala företag för att ge elever förståelse för vilka yrken som finns och hur det man lär sig i skolan hänger ihop med framtida jobb.

Syftet är att öka motivationen för skolan, skapa större trygghet inför gymnasievalet och ge elever bättre möjligheter att göra medvetna val.

– Vi vill att eleverna ska känna att det de gör i skolan har betydelse. Att de själva kan påverka sitt liv och sitt framtida jobb. Vi vill också att det blir tydligare för eleverna vad de vill eller inte vill göra i framtiden, säger Helena Petersson, grundskolechef i Nässjö kommun.

Helena Petersson, grundskolechef i Nässjö kommun.

Två nya företag

Strax före sommarlovet hölls ett planeringsmöte på Norråsaskolan i Nässjö. Syftet var att förbereda skolans start i samarbetet med näringslivet inför läsåret 2025/2026. Då knyts också två nya företag till konceptet: Lanab och Finnvedens lastvagnar.

I mötet deltog bland andra skolpersonal, företagsrepresentanter, Helena Petersson, grundskolechef, och Erik Nygårds, affärsutvecklare på Nässjö Näringsliv AB (NNAB). Kommunens samarbete med NNAB är en viktig nyckel för att hitta och engagera företag genom deras lokala nätverk. Planen är att alla skolor i kommunen ska ha företagskoppling inom tre år.

Erik Nygårds, affärsutvecklare på Nässjö Näringsliv AB.

Samarbetet kallas SKAL, skola och arbetsliv, och handlar om att systematiskt ge elever kunskap om yrkesroller i arbetslivet och hur det hänger ihop med skolans undervisning.

Samarbetet sker redan idag på flera skolor, bland annat på Brinells högstadium där lärarna Tobias Elmner och Linda Stenberg varit med och utvecklat arbetssättet. Tillsammans med företagen ITAB och Nevotex har de skapat ett konkret upplägg som fungerar i vardagen.

Upplägget börjar med att företaget besöker skolan och berättar om sin verksamhet och om bredden av yrkesroller som finns. Elever i årskurs åtta får höra om de många vägar som finns till ett yrkesliv och att företag ofta innehåller många olika roller som man kanske inte tänker på, allt från inköp och lager till ekonomi, kommunikation, produktion och hållbarhet.

Förstår att kunskap är viktigt

Efter presentationen får åttondeklassarna göra studiebesök. Sedan kommer de tillbaka till företaget för att prova på riktiga arbetsuppgifter. När eleverna är tillbaka i klassrummet jobbar de vidare med uppgifter kopplade till skolämnen, med utgångspunkt i något de upplevt. I matematik kan det till exempel handla om att analysera statistik från företaget och i slöjd om materialkunskap.

– Vi säger till företagen att de gärna får trycka på vilka skolämnen och kunskaper som är viktiga i deras yrken. Då blir det lättare för eleverna att förstå varför det är viktigt att lära sig vissa saker, säger Tobias Elmner.

Samarbetet är också ett sätt för företagen att få kontakt med unga människor som om några år är redo att ta klivet in i arbetslivet. En viktig del i SKAL är att det ska fungera i vardagen för både skolor och företag.

– Det får inte bli en belastning för någon. Därför är det viktigt att upplägget är tydligt, flexibelt och att det finns en bra kontakt mellan skola och företag, säger Tobias Elmner.

Åsa Gustavsson, servicemarknadschef på Finnvedens lastvagnar som är ett av företagen som deltar i samarbetet.

Företag som just nu deltar i SKAL-samarbetet

  • Erikshjälpen
  • Finnvedens lastvagnar
  • Forserum Safety Glass
  • ICA Nära Rostedts
  • ITAB Sweden
  • Jysk
  • Lanab
  • Nevotex
  • Prysmian
  • Ragnars Inredningar
  • Svenska kyrkan
  • Sävjo Plastic

Läs mer: Företag möter framtidens arbetskraft: ”Eleverna är nyfikna”