Aktivitetsyta på Stortorget

Skyltställning med skyltar.

Inför sommaren 2020 skapades en tillfällig aktivitetsyta, "ett vardagsrum", på Stortorget i Nässjö som invånare och turister besökte.

De sittplatser som finns på Stortorget året runt kompletterades inför sommaren med ytterligare sittplatser, i form av bänkar gjorda av lastpallar. Dessa placerades i anslutning till glasskiosken där det också fanns möjlighet att låna brädspel. Förutom sittplatserna fanns även olika stationer för aktiviteter, spel och tävlingar. För att upptäcka vad som fanns i närområdet och inspirera till aktiviteter utanför aktivitetsytan på torget fanns en info-point med skyltar där kommuninvånare och gäster kunde läsa om lokala besöksmål. Allt utformades utifrån platsvarumärket.

Aktiviteterna och sittplatserna plockades bort i början av hösten och därefter utvärderades projektet. Tanken är att den tillfälliga mötesplatsen ska återkomma sommaren 2021.

Aktivitetsytan på Stortorget var ett projekt som genomfördes och finansierades av Nässjö citysamverkan som består av representanter från näringslivet, fastighetsägare och Nässjö kommun. Tillsammans genomför de olika projekt för att skapa en attraktiv stadskärna vilket utgör målet i stadskärnevisionen.

Scabloner på en plexiskiva.
Torg i Nässjö.