Kommunens egen Brand Book

Exempelbild

Söker man jobb på en kommun vill man också veta vilken slags kommun det är man hamnar i. Så gick diskussionerna när kommunen tog ett nytt grepp kring sin employer branding.

Under 2018 genomfördes ett internt varumärkesarbete inom Nässjö kommun där syftet var att skapa en plattform för arbetsgivarvarumärket, eller arbetet med employer branding som det också kallas. Söker man jobb i en kommun vill man också veta vilken slags kommun det är man hamnar i. Därför valde man att inspireras av platsvarumärket när man utformade den visuella identiteten för arbetsgivarvarumärket. Man kan säga att arbetsgivarvarumärket och platsvarumärket är som två syskon i samma familj.

HR-avdelningen och kommunikationsenheten genomförde tillsammans med fotograf Patrik Svedberg ett fotoprojekt som resulterade i en mängd bilder från kommunens olika verksamheter. Bilder tagna i den dagliga verksamheten där man fångade verkliga möten människor emellan. Allt för att skapa en öppen och ärlig bild av verkligheten och det fantastiska arbete som genomförs dagligen på en kommun.

Bilderna kommer användas i rekryteringssammanhang som i annonser och på mässor. Men framförallt samlades alla bilder i en Brand Book som ska ge en känsla för vilken sorts kommun Nässjö är.

Exempelbild