Öppna sök Stäng sök Sök
Öppna Meny Stäng meny Meny

Publicerad:

Digilog ateljé med förundran på schemat

Exempelbild

På Tallbackens förskola finns numera en digilog ateljé för barnen. Här möts det digitala och det analoga i undervisningen.

En robot som ska styra runt toarullar utan att välta dem. Höstlöv i vackra färger som projiceras upp på väggen. Och digitala förstoringsglas som följer med ut i skogen. Det är några av de saker som förskolebarn utforskar i Nässjös digiloga ateljé.

Ateljén hade smygpremiär innan sommaren och har nu kommit igång med regelbunden undervisning en dag i veckan för barngrupper från Nyhems och Tallbackens förskolor.

Pernilla Gunnarve är rektor sedan två år tillbaka i Nässjö kommun. Hon tog med sig inspiration till den digiloga ateljén från tidigare arbetsplatser.

- Syftet med verksamheten är att det ska vara en plats för utforskande och experiment, berättar Pernilla. Här får barnen laborera, känna, titta och upptäcka. Förundras helt enkelt. De kan koppla ihop olika typer av material, en green screen ska inte vara konstigare att använda än Lego eller höstlöv.

En gång i veckan tar pedagogen Elin Lundqvist emot barngrupper i ateljén. Tillsammans med barn och övrig personal bestämmer hon vilket temat för dagen ska vara. I lokalen finns digitala verktyg som projektor, ljusbord och robotar. Dessa kombineras ihop med analoga material som lera, kolkritor och växtpapper.

- Vi har gjort medvetna val kring vad som ska finnas i ateljén, säger Pernilla Gunnarve. Barnen ska utmanas och förundras och i ateljén möter de material och verktyg som inte används så ofta i förskolans ordinarie verksamhet.

Barnen leker med byggklossar och riktar ljus mot bygget så att det kommer skuggbilder mot väggen. De tar med webbägg ut i skogen, små förstoringsglas som kan utforska fynd från mark, träd och buskar. Att vara digital tillför en dimension till lärandet i förskolan, barnen får se saker och ting ur ytterligare ett perspektiv.

- Vår värld idag är digital och förskolan behöver hänga med! säger Pernilla Gunnarve. Och med det här arbetssättet lär vi också barnen att vara källkritiska och bli digitala producenter, inte bara konsumenter framför paddan.

Följ Nässjös digiloga ateljé på Instagram @nassjodigilogatelje