Öppna sök Stäng sök Sök
Öppna Meny Stäng meny Meny

Pengar - lättläst

Kommunen behöver pengar. Kommunen har många uppgifter att sköta.

Kommunen ska använda pengarna till skolor, till de som behöver stöd, till att sköta gator och parker, att det ska finnas saker att göra på fritiden och en massa annat.

År 2018 kostar allt det här lite mer än 1,8 miljarder kronor.

Skatt

Nässjö kommun får in det mesta av pengarna som behövs från skatt.

Alla personer som arbetar och bor i kommunen betalar skatt.

För varje hundra kronors sedel som du tjänar betalas 22 kronor och 19 öre till kommunen i skatt.

Budget

Nässjö kommun gör en budget varje år.

I oktober bestämmer kommunen hur budgeten ska se ut för nästa år.

I budgeten skriver Nässjö kommun hur mycket pengar man tror att Nässjö kommun kommer att tjäna på ett år.

I budgeten står också hur Nässjö kommun kommer att använda sina pengar.

Det är politikerna i kommunfullmäktige som bestämmer om budgeten.

När året har gått skriver de på kommunen en rapport om hur de har använt sina pengar. Det kallas för årsredovisning.


Dolt fält, måste ligga längst upp
Vad kan vi göra bättre?
Berätta vad vi kan göra bättre på den här sidan. Dina synpunkter är värdefulla för oss. Din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.