Öppna sök Stäng sök Sök
Öppna Meny Stäng meny Meny

Skolskjuts - lättläst

Här kan du läsa vilka regler Nässjö kommun har för att ditt barn ska få skjuts till skolan

Elev i förskoleklass, grundskola och grundsärskola får skolskjuts från hemmet till skolan om avståndet är längre än:

  • 1 km för elever i förskoleklass
  • 1 km för elever i skolår 1 till 3
  • 2 km för elever i skolår 4 till 6
  • 3 km för elever i skolår 7 till 9

Skolskjutsen kostar ingenting. Du behöver fylla i en digital ansökan.

Barn som bor i tätort får inte skolskjuts.

Skolskjuts vid växelvis boende

Med växelvis boende menas att barnet har sitt hem hos både mamman och pappan när föräldrarna inte bor tillsammans.

Barnet bor ungefär lika länge hos båda föräldrarna.

Elev som har växelvis boende kan få skolskjuts från båda föräldrarna till och från skolan.

Skolskjutsen kostar ingenting.

För läsår 24/25 öppnar ansökningsperioden för skolskjuts i mars 2024.

Du måste skicka in digital ansökan via kommunens e-tjänst.
"Ansökan om skolskjuts".


Dolt fält, måste ligga längst upp
Vad kan vi göra bättre?
Berätta vad vi kan göra bättre på den här sidan. Dina synpunkter är värdefulla för oss. Din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.