Staden med street art

Saadia river av bubbelplasten från en av sina målningar. Hon är i full färd med att hänga upp sina verk i Nässjös konsthall inför vernissagen av utställningen ”Making and breaking patterns”.
”Som ni ser har jag även gett mig på själva ramen.
En ram är också något att förhålla sig till och genom att såga ut de här orientaliska formerna ifrågasätter jag själva ramen jag verkar inom” säger Saadia. Hennes alster är som sprakande fyrverkerier av färg och hon arbetar med flera olika tekniker för att skapa mönster och symbolik. Varje tavla är som en berättelse om hennes eget liv men även om tiden vi lever i.
Utanför konsthallen finns det cafébord och stolar och gänget som jobbar med utställningen tar en rast i de sista solstrålarna som augusti har att bjuda på. ”Jag har bara mött värme, nyfikenhet och kärlek sen jag kom hit till Nässjö” säger Saadia. ”Människor är vänliga här” men hon understryker samtidigt att det är en komplex tid vi lever i, vilket hon vill uttrycka i sin konst. ”Jag flyttade till Sverige när jag var sju år, talar bra svenska och har utbildat mig men kan ändå möta ifrågasättande bara genom min uppenbarelse! Människor vill gärna förenkla och hitta sammanhang men det går inte att dela upp mig – jag är kvinna, svensk, mamma, muslim, konstnär och har pakistanskt ursprung – allt på samma gång”.
Jag är kvinna, svensk, mamma, muslim, konstnär och har pakistanskt ursprung – allt på samma gång.
Saadia Hussain är en mångfacetterad konstnär. Hon har genomfört både svenska och internationella konstprojekt där demokrati, yttrandefrihet och att tillgängliggöra konsten är de viktigaste elementen i hennes skapande. Det är ingen slump att hennes utställning äger rum i Nässjö just den här hösten. Hon är nämligen årets street art-konstnär.
Då Saadia använder miljövänliga sprayfärger som inte fäster så bra i regnväder blir starten av målningen uppskjuten en dag. ”Innan jag kom hit hade jag en grundidé. När jag sedan kommer hit till Nässjö så känner jag efter och tar in väggen. Jag har med mig en hel buffé av symboler som jag sedan bygger mönstret med” säger Saadia. Hon fortsätter ”Ingenting är en slump. Jag är hela tiden medveten och gör aktiva val av symboler.”
Ingenting står still. Inte ens en plats. Allt förändras hela tiden.
Det går ingen obemärkt förbi att Saadia Hussain har en tanke med allt hon gör. ”Jag vill synas, ta plats och existera” säger hon. Bakgrunden för väggmålningen är rosa där de olika symbolerna sedan skapar ett stort cirkelformat mönster. Saadia berättar vidare ”Jag är maximalist och begränsar mig inte. Jag skapar utifrån ett ”glokalt” perspektiv. Ingenting står still. Inte ens en plats. Allt förändras hela tiden. En väggmålning i starka färger gör att människor öppnar ögonen och får syn på nya saker eller ser saker på nya sätt. Det är lätt att bli hemmablind”.
Intresset för väggmålningen är stort och många nyfikna personer stannar till och tittar på medan Saadia arbetar högt uppe i skyliften. ”Just den här väggen blir en mandala i västerländsk tappning. Den kommer vara aktuell hela tiden som en slags evighetssymbol. Det här ska bli en riktig powervägg!”
Saadia Hussain
Svensk-pakistansk konstnär, utbildad vid National College of Arts i Lahore samt Konstfack i Stockholm.
Hon har lett konstprojekt såväl i Sverige som internationellt och arbetar med demokrati, yttrandefrihet och tillgänglighet i fokus.