Meny Stäng Sök
Meny Stäng Meny

Lättläst svenska

Information på lättläst svenska

Just nu sprids viruset corona
över hela världen.
Viruset kan göra folk sjuka.
De som blir sjuka får en sjukdom
som heter covid-19.

Sjukdomen kan vara farlig
för gamla människor.
Eller personer som redan
har problem med till exempel
lungorna eller hjärtat.

Alla måste hjälpa till
för att minska risken
att viruset sprids.

Så här kan du hjälpa till

Stanna hemma
om du känner dig sjuk.
Annars finns risk
att du smittar någon annan.
Den personen kan bli
allvarligt sjuk, även om du
bara är lite förkyld.

Tvätta händerna
med tvål och vatten.
Tvätta dem noga och ofta.

Hosta och nys i ditt armveck.
Inte i dina händer.

Ta inte i ansiktet
med händerna.

Förskola och skola

Alla barn och elever som är friska
ska gå till förskolan och grundskolan.

Går du på en gymnasieskola
eller på vuxenutbildning
ska du inte gå till skolan
Då får du istället sköta skolarbetet
hemifrån.

Gymnasiesärskolan är öppen
som vanligt.

Men om ditt barn känner sig sjuk
ska ditt barn stanna hemma.
Även om ditt barn bara är lite sjuk.
Till exempel om ditt barn har

  • snuva
  • ont i halsen
  • hosta
  • feber

Ditt barn ska stanna hemma
tills det är helt friskt.

Blir ditt barn sjukt på förskolan
eller i skolan ska du hämta ditt barn direkt.

Vård och omsorg

Träffa inte gamla personer
eller vänner om de är på

  • sjukhus
  • äldreboenden
  • stödboenden

Då minskar risken att smittan sprids
till de personer som viruset kan
vara farligt för.

Information om viruset corona

Krisinformation.se
Krisinformation.se, länken öppnar webbplatsen www.krisinformation.se

Folkhälsomyndigheten
Folkhälsomyndigheten, frågor och svar om coronaviruset, länken öppnar Folkhälsomyndighetens webbplats

1177 Vårdguiden
Covid-19 – coronavirus, länken öppnar 1177 Vårdguidens webbplats

8 sidor
8 sidor, frågor och svar, länken öppnar 8 sidors webbplats

113 13 svarar på frågor
Har du frågor om viruset corona?
Ring telefonnummer 113 13,
Sveriges telefonnummer för information.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?


Dolt fält, måste ligga längst upp
Vad kan vi göra bättre?
Berätta vad vi kan göra bättre på den här sidan. Dina synpunkter är värdefulla för oss. Din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.
×
Use Google to translate nassjo.se.
Please be aware that Nässjö kommun cannot take responsibility for the accuracy of the translation.