Meny Stäng Sök
Meny Stäng Meny

Möt Sara förskollärare med ansvar för ateljén

Det första jag gjorde när jag kom hit var att skaffa husdjur till oss, säger Sara Westesson, förskollärare med ansvar för Ateljén på Ingsbergs förskola. Hon plockar upp Ingemar, en afrikansk jättelandsnäcka och förklarar vidare hur de sedan arbetat vidare med utgångspunkt ifrån sina nya husdjur.

Barnen har fått döpa dem, vi har mätt och dokumenterat dem, skapat en stor snigel i papier-maché och nu odlar vi även mat till dem ute på gården. Sara förklarar att ateljén inte bara är ett rum för färg, form och skapande utan också hjärtat av Ingsbergs förskola som alla avdelningar använder gemensamt och jättelandsnäckorna blev ett första projekt för alla i huset att samlas kring.

Det finns flera syften med ateljén. Dels är skapandet grundläggande för att barnen ska kunna ta till sig annan kunskap men ateljén gör också att Sara kan avlasta avdelningarna så barngrupperna blir mindre när några av barnen får vara i ateljén. Barn som har särskilda behov kan också få mer tid i en lugn miljö och arbetet i ateljén anpassas för att tillgodose alla avdelningars behov.

Baren får arbeta både enskilt och i grupp med olika konstprojekt som blir till olika happenings eller utställningar. Det är mestadels barnen mellan tre till fem år som arbetar med konstprojekten men även de mindre barnen kan vara med på sina villkor.

Jag har arbetat med att strukturerar upp både material och arbetet i ateljén. I och med att 50% av min tjänst är dedikerad till ateljén kan jag planera och fokusera på att utveckla skapande lärmiljöer, förklarar Sara. Finns de praktiska förutsättningarna är det lättare att komma igång. Här finns plats för både skapande och rollek. Det behöver inte alltid handla om att något ska produceras, fortsätter Sara, just nu håller jag på att samla ihop material som vi ska kunna skapa en tårtbuffé av. Sara visar pärlor, vaser, kastanjer och plattor. Tanken är att barnen ska kunna bygga upp vackra tårtor av materialet som vi sedan städar bort efter att vi dokumenterat dem. Skapande är ju en process.

Det märks hur engagerad Sara är. Det finns ett syfte och en tanke med allt som görs i ateljén. Jag möblerar om med jämna mellanrum för att skapa olika miljöer. Det är viktigt säger Sara, miljön är som en tredje pedagog!

Ett annat projekt Sara genomfört hänger som vackra girlanger halvvägs upp mot det höga ateljétaket, i form av olika figurer. Sara berättar att barnen först fått göra en ritning av en toarullefigur som de sedan har fått skapa i verkligheten. Barnen har också fått gå ihop i par och tillsammans fått komma fram till ett manus till de härliga figurerna. Den lilla berättelsen har de själva fått dokumentera med hjälp av stop-motion teknik och de har själva spelat in filmerna med hjälp av ipad. Jag håller just nu på att samla ihop dokumentationen kring varje barns projekt som de ska få, säger Sara. Det sociala arbetet med barnen är fantastiskt! Se hur glada och stolta de är på de här bilderna när de blivit fotade med sin figur, fortsätter hon. Jag älskar mitt jobb! Tack vare att läroplanen är så bred som den är så kan vi förskollärare få utvecklas inom det vi är bra på!

Kontakt

Expandera Minimera

Barn- och utbildningsförvaltningen
0380 -51 72 20
bukontoret@nassjo.se

Hjälpte informationen på den här sidan dig?


Dolt fält, måste ligga längst upp
Vad kan vi göra bättre?
Berätta vad vi kan göra bättre på den här sidan. Dina synpunkter är värdefulla för oss. Din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.
×
Use Google to translate nassjo.se.
Please be aware that Nässjö kommun cannot take responsibility for the accuracy of the translation.