Öppna sök Stäng sök Sök
Öppna Meny Stäng meny Meny

Wesim är entreprenören som sadlar om till lokförare

 Wesims första LIA är slut och han är tillbaka i skolbänken efter fyra veckors praktik. Det har varit en LIA-period som inneburit många aha-upplevelser och ändrad uppfattning om godstrafik. Men framför allt har det varit ett första praktiskt steg mot nästa mål i livet - att bli lokförare. 

Bild på Wesim när han sitter i lokhytten och kör tåg.

Wesim Maruwge var den blivande piloten som i pandemins fotspår fick tänka om och sökte sig till järnvägen istället. - Det verkar vara ett fantastiskt jobb, jag ångrar mig inte, säger Wesim.

Wesim har ett brett yrkesförflutet som egenföretagare med bemanningsföretag, pastarestaurang, glassbar, solarium och bokförlag, men efter en time-out och en pandemi bestämde han att satsa på ett nytt yrke och bli lokförare.

- Jag ville investera i mig själv istället för entreprenörskap. Egentligen hade jag tänkt att bli kommersiell pilot men så kom Corona och ändrade förutsättningarna radikalt för branschen och flygskolan gick i konkurs. Jag fick lägga pilotdrömmarna åt sidan och tänka nytt, säger Wesim, som dock fortfarande flyger på fritiden.

Antagen efter andra försöket

Wesim började fundera på vad han är bra på och tycker är kul. Han kom fram till att han ville ha ett utmanande yrke med mycket egenansvar. Han gillar regler och struktur, teknik och stora komplexa maskiner samtidigt som han gärna klär sig i uniform. Det landade i en tanke på att lokförare förmodligen skulle passa perfekt. Att en vän för många år sedan hade tipsat honom om yrket och hintat att han skulle passa som lokförare spelade också roll när han skickade in ansökan till utbildningen.

- Jag sökte till utbildningen redan 2020 men kom inte in. I höstas gjorde jag ett nytt försök och kom in på utbildningen på båda skolorna jag hade sökt till, säger Wesim glatt och lite förvånat.

Uppskattar företagsbesök

Utbildningen började i januari 2022 och klassen har i skrivande stund nästan läst en tredjedel. Det har hittills varit mycket teori men också fyra veckors praktik (LIA) som de precis har kommit tillbaka till skolan ifrån.

- Utbildningen är förträfflig! Det är en trevlig stämning i klassen och alla är nöjda och glada. Lärarna och skolledningen är lyhörda för våra tankar, ideér och förslag när det gäller utbildningen, konstaterar Wesim.

- Jag gillar också att vi redan har haft flera företag på besök som har kommit och presenterat sig, fortsätter han.

Nätverk med faddrar

Nätverkande är viktigt för Wesim och hans förslag på att klassen skulle få faddrar från tidigare utbildningsomgångar resulterade i en kontaktlista med flera forna elever som nuvarande klass kan kontakta för att ställa frågor om utbildningen och yrket i stort.

- Ska jag säga något negativt om utbildningen så reagerade jag i början på att det var mycket raster och jag tyckte även det var konstigt att vi inte har några lektioner på fredagar. Men vi är olika och lär oss på olika sätt. Tid för reflektion och egenstudier ser jag en fördel med nu när vi har studerat ett tag, konstaterar Wesim.

Första LIA:n bjöd på inblick i yrket

På LIA:n hamnade Wesim på företaget CFL Cargo.

- Det var helt fantastiskt! Jag hade ett stort leende på läpparna under hela tiden, säger Wesim. Att få komma ut och se helheten och få omsätta teori till praktik var nyttigt. Jag upplever att lokförare är ett fantastiskt jobb och jag ångrar inte mitt yrkesval.

- På grund av sjukdom hade jag de första dagarna två olika lokförare jag fick åka med och ingen av dem var egentligen handledare. De var jättetrevliga och generösa men hade kanske inte den pedagogiska biten med sig, men gjorde det bästa av läget. De tre nästföljande veckorna hade jag en otroligt engagerad handledare som förklarade och instruerade väldigt bra. Trots att vi tänkte och tyckte olika om saker utanför jobbet fungerade samarbetet väldigt bra och jag kände att jag kunde vara mig själv.

Ändrat uppfattning om godstrafik

Under LIA:n körde Wesim godståg och hade sin bas vid Skandiahamnen som är Nordens största hamn och ett centrum för godstrafik.

- Vi körde inkommande gods till Örebro, Hallsberg och Insjön och tillbaka igen med det som skulle gå på export. Jag fick testa fyra olika lok och upptäckte att det var stor skillnad att köra de olika fordonen och framför allt var ljudnivån i lokförarhytten högre i RC-loken.

Wesim hade innan LIA:n bilden av att det var tungt och jobbigt att köra godståg, att det var långa dagar och att han kanske inte skulle trivas så bra. Han upptäckte dock snart att han hade haft fel och att han trivdes riktigt bra.

- Nu kan jag tänka mig att börja med att köra gods. Det känns som att gods är grunden och att man genom att köra gods får en förståelse för hur allt fungerar. Jag skulle vara stolt över att vara godsförare och bidra till fungerande infrastruktur. Men nästa LIA vill jag gärna testa att köra persontåg för att få erfarenhet även där, avslutar han.

Wesim sitter i ett lok och tittar ut genom hyttfönstret.

Wesim körde godståg på sin första LIA.

Nässjöakademin
Framtidsvägen 1
571 35 Nässjö

nassjoakademin@nassjo.se


Dolt fält, måste ligga längst upp
Vad kan vi göra bättre?
Berätta vad vi kan göra bättre på den här sidan. Dina synpunkter är värdefulla för oss. Din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.