Meny Stäng Sök
Meny Stäng Meny

Lokförare är Ace första "riktiga" jobb

Lokförare är Ace första "riktiga" jobb

Ace Elmlund hade planer på att bli operasångerska men ändrade sig och sökte till lokförarutbildningen istället. Nu är det bara veckor kvar innan hon går ut i arbetslivet och sitt första ”riktiga” jobb.

Ace Elmlund

Ace Elmlund är den blivande lokföraren som gillar att sjunga klassiskt och göra cosplay på fritiden och som ser fram emot att börja köra godståg efter examen.

Vi hittar Ace i loket som drar ett 274 meter långt och 310 ton tungt godståg på väg från Nässjö till Torsvik en gråmulen novemberdag. Det är de sista veckorna på utbildningens andra LIA (Lärande i arbete) och Ace har precis gått på dagens arbetspass som sträcker sig från kl. 10.50 till 21.00. På sina LIA-perioder har hon testat att köra både gods- och persontåg

- Jag har alltid velat köra gods och det har inte ändrats. Jag gillar att köra långa och tunga tåg och arbetstiderna gillar jag. Jag har inga problem med att jobba natt och börja både sent och tidigt.

Detta pass är en radiolokstur som innebär att loket kopplas ifrån i Vaggeryd och körs med dosa på magen för att kopplas på i andra änden av tåget. Detta för att byta håll, växla in tåget på nytt spår och köra upp mot Torsvik.

- Jag tycker inte om när det är samma sak hela tiden utan gillar när det är varierande arbetsuppgifter. Under LIA:n har jag kört radiolok, diesellok och växling. Kör du gods är det olika tåg varje dag. Ena dagen kan det väga 100 ton och nästa dag 2000 ton. Det är svårare att bromsa med ett godståg och det är kul med den utmaningen.

Tjej på en mansdominerad arbetsplats

Att det skulle vara några problem att vara ung tjej i ett traditionellt mansdominerat yrke har hon inte upplevt hittills.

- Idag är det är inte ovanligt med kvinnliga lokförare och under mina LIA-perioder har jag träffat på flera. Alla kollegor har varit trevliga, understryker hon. Under min första LIA-period slogs jag av att alla var så glada. Alla skulle hälsa på mig som var ny, ville veta vart jag kom ifrån och vad jag gjorde. Mina kollegor var verkligen intresserade.

Ace kör radiolok vid växlingen i Vaggeryd för att byta spår och köra vidare mot Torsvik.

Ace kör radiolok vid växlingen i Vaggeryd för att byta spår och köra vidare mot Torsvik, ett industriområde söder om Jönköping med många distribitionscentraler. Bredvid står handledare Thomas Petersen.

Ensamarbete och obekväm arbetstid

Att köra godståg innebär ensamarbete och ibland mycket väntande. För att trivas med yrkesrollen ska man vara bekväm med sitt eget sällskap.

- Står jag still och väntar, passar jag kanske på att äta och kolla telefonen. Men jag kan även roa mig med att lyssna på musik, sjunga högt eller bara sitta och dagdrömma. Jag är väldigt bra på att dagdrömma.

Ibland händer det saker som göra att schemat inte håller och att arbetstiden blir längre än planerat. Det hände Ace vid en körning till och från Borlänge via Hallsberg under första LIA:n.

- Vi kom till Hallsberg vid 16-tiden och skulle åka tillbaka till Borlänge vid kl. 22 men eftersom det skedde en olycka fick vi vänta i Hallsberg och kom inte därifrån förrän kl. 02.30. Jag vet ju om att sådant kan hända och ser det inte som något större problem. Visst, jag var lite tröttare dagen efter. Denna gång var jag ledig men hade jag haft ett arbetspass på schemat hade jag fått ringa bemanningen och berätta om förseningen. Då hade de fått lösa det eftersom man ska ha minst 11 timmars vila mellan passen.

Gods på jobbet och musik på fritiden

Snart är YH-utbildningen avslutad och i februari är det dags för examen.

- Jag ser verkligen fram emot att bli vuxen och jobba. Jag hade planer på att bli operasångerska men när jag insåg hur krävande det var och hur svårt det är att leva på tänkte jag om. Nu blir det lokförare och jag hoppas kunna få in musiken mer på fritiden istället. Detta är det första yrket som verkligen känns som att det passar mig.

Thomas och Ace

Ace och handledare Thomas börjar arbetspasset med att ta ut körorder för att se om det på deras sträcka finns någon speciell säkerhetsorder utöver det vanliga som t.ex möten, hastighetsnedsättningar eller liknande.

Ace Elmlund

Ace fyller i blanketten "uppgift till förare" innan avfärd. Hon räknar ut bromsvikt, tågvikt, tåglängd och Sth (tågets högsta tillåtna hastighet) för att få fram bromstalet. Uppgifterna används för att ställa in ATC:n, tågets säkerhetssystem.

Ace Elmlund

På väg ut mot tåget och TD-loket som är dagens arbetsplats.

Ace Elmlund

Under LIA:n har Ace kört fyra olika sorters lok och varje kräver sin speciella teknik, inte minst när det gäller att bromsa. Det är svårare att bromsa ett godståg och den utmaningen gillar Ace.

Ace Elmlund

Godståget som Ace kör från Nässjö via Vaggeryd till Torsvik och tillbaka igen är 274 meter långt och 310 ton tungt.

Ace Elmlund

Framme vid terminalen på Torsvik delas tågsetet och ställs upp på två olika spår. Därefter lossar truckarna de lastade burkarna (containerns) och ställer på nya tomma.

Lossning av burk som det heter på tågspråk (container).

Lossning av burk som det heter på tågspråk (container).

Tillbaka

Nässjöakademin
Framtidsvägen 1
571 35 Nässjö

nassjoakademin@nassjo.se
Tel. 0380-51 72 50

Hjälpte informationen på den här sidan dig?


Dolt fält, måste ligga längst upp
Vad kan vi göra bättre?
Berätta vad vi kan göra bättre på den här sidan. Dina synpunkter är värdefulla för oss. Din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.
×
Use Google to translate nassjo.se.
Please be aware that Nässjö kommun cannot take responsibility for the accuracy of the translation.