Öppna sök Stäng sök Sök
Öppna Meny Stäng meny Meny

Annas infoåkning - två händelserika dygn på järnvägen

Anna Lindquist började studera till lokförare i januari 2022 och några veckor in i utbildningen var det dags för henne och övriga i klassen att informationsåka. Det innebär att den studerande följer med en erfaren förare i loket för att tidigt i utbildningen få en känsla av vad yrket innebär. I texten nedan berättar Anna om sin minst sagt händelserika infoåkning.

Jag har haft min infoåkning på Hector Rail i Göteborg.

På lördagen åkte jag och min handledare från Tranås till Göteborg. På Hectors kontor i Sävenäs, Göteborg, lämnade vi bilen för att åka pass upp till Falköping där vi skulle hämta vårt tåg. Framme i Falköping tog vi taxi till terminalen i Marjarp. Där stod timmertåget och väntade på oss, 25 vagnar 513 meter inklusive loket, en Vectron 243, 6400kW 8700hk med ETCS.

Bild på en lokförarhytt

Vi påbörjade lastsyning och vagnsupptagning. Lastsyning är då man kontrollerar att all last ligger som den ska, stabilt och säkert och så att ingenting sticker ut utanför vagnarna. Lasten är lokförarens ansvar, så det är viktigt att allt ligger rätt. Vagnsupptagning betyder att alla vagnsnummer skrivs upp på en lista som sedan skickas in till OC (Operational center) för att de ska veta vilka vagnar som är ute och åker, och även i vilken ordning de sitter i tåget om fel skulle uppstå.

Täthetsprov och grundbromsprov

Alla bromsprov föregås av täthetsprov, då man kontrollerar att alla ledningar är täta, detta görs från loket. Det går till så att man blockerar eftermatningen på en knapp, trycket får sjunka max 0,5 bar på en minut. Vid lägre än -10 grader får det sjunka 0,7 bar. Grundbromsprov görs när vagnarna varit utan uppsikt eller lufttomma i mer än en timme. Detta görs genom att man först lossar bromsen och sedan lägger tryckluftsbroms i loket på 1 bar och sedan går ut och kontrollerar att alla bromsar ligger på på alla vagnar. Sedan släpper man ut bromsen och går ett varv till runt vagnarna för att kontrollera att bromsarna släppt. Det blir mycket promenader i makadammen.

Klotväxel och rundgång

Föraren ringer TKL, fjärren i Göteborg, och talar om att vi är redo att börja köra. Då Marjarp är en terminal utan signaler gick han ut och la om en klotväxel så att vi skulle komma på rätt spår. Vi skulle åka till Hässleholm, via Göteborg.
I Kville, Göteborg, gjorde vi rundgång med loket. Rundgång betyder att man kopplar loss loket och kör det till andra änden av vagnsättet, detta för att kunna byta riktning.
Efter rundgång gör man ett förkortat genomslag, dvs kontrollerar att bromsen fungerar mellan lok och första vagn. Då gick föraren ur tåget och gav mig handsignaler och jag skötte bromsspaken. Handsignaler: Broms, Lossa, Klart.

Missljud i hytten

När vi började köra från Kville hörde vi ett kraftigt missljud i hytten, vi stannade och föraren gick ut och lyste med ficklampan under loket, men kunde inte se några uppenbara fel. Han ringde OC, som sa att han skulle ringa supporten i Tyskland och förklara problemet. Han ringde då supporten och efter att ha förklarat missljudet, att det var så starkt så vi fick skrika till varandra i hytten, fick han till slut beskedet att fortsätta köra. Före infarten till Hässleholm fick vi stoppsignal och stannade. Där är en ganska lång och seg uppförsbacke. När vi skulle åka igen så hände ingenting, vi rörde oss inte en millimeter. Föraren gick då ut och tittade igen, då rök det kraftigt om första drivaxeln. Jag fick gå ut och titta medan han försökte starta igen. Första axeln hade låst sig.

Bärgning av lok

Föraren ringer TKL och OC och förklarar läget. Nu står vi alltså med 513 meter tåg, på enkelspår utanför Hässleholm och blockerar Markarydsbanan. Jag blev mest fascinerad över allas lugn mitt i detta elände.
Det beslutades att loket måste bärgas, men då en axel låst sig kunde det inte bogseras. Ett bärgningsföretag ringdes, de utgår från Malmö, så det skulle ta ett par timmar innan de kunde vara på plats. Under tiden kom de lokförare som skulle ta över tåget av oss i Hässleholm. Vi hjälptes åt att lägga ut bromsskor och lägga i parkeringsbroms (stora rattar på sidan) på några av vagnarna. Som jag skrev innan så stod vi i en uppförsbacke. Här konstaterades också att växellådan slagits sönder och oljan runnit ut. Då bestämdes det att jag och min lokförare skulle ta oss till hotellet för att få några timmars sömn och de andra skulle vänta in bärgarna. Vi åt frukost och sov några timmar.

När vi vaknade gick vi ner till tåget igen, vi var ju nyfikna på vad som hände. Bärgningsföretaget hade fått upp första och andra axeln på trallor, så att loket nu var flyttbart. Då loket driver på 4 axlar kunde vi köra det därifrån.

Tåghjul på trallor.

Nästa steg var att vänta på ett röjningslok som skulle dra undan vagnarna från spåret. Röjningsloket kom. Ett diesellok, TMZ, 2867kW, 3900hk. Jag var nyfiken på loket så jag åkte med i detta.

Bild på en lokförarhytt.

Blankett 29 och 21

Föraren fyllde i en blankett 29, Körplan för spärrfärd.
Ett hjälplok får inte veta exakt var vagnarna står, bara mellan vilka driftplatser. Detta för att han inte ska få några eventuellt felaktiga uppgifter, utan hålla bra uppsikt hela tiden.
Vi kom till första signalen i stopp och föraren ringde TKL och fyllde i blankett 21, Passage av signal i stopp.
När vi kom fram till vagnarna lossade vi parkeringsbromsarna på vagnarna och tog bort ett par bromsskor. Sättet började genast rulla baklänges och det knakade och smällde oroväckande i de bromsskor som var kvar. Det såg ut som om de skulle knäckas.
Min förare och föraren i röjningsloket hade hela tiden kontakt via telefon.
Till slut fick vi i alla fall loss alla bromsskor och kunde börja bogsera vagnarna. Nu hade vi blockerat Markarydsbanan i ca 12 timmar, men alla tog det väldigt lugnt.

Vi drog upp vagnarna till slut och skulle sedan backa in dem på ett sidospår. Vid växlingen fungerade min förare som signalgivare och stod på vagnen längst bak med kontakt i telefon.

Blått kort

Då vi nådde första signalen i stopp nödbromsade ekipaget. Föraren av röjningsloket hade glömt att lägga loket i växlingsläge, så ATC:n bromsade oss. Det blev ett kraftigt ryck. Jag satt inne i loket och höll på att ramla av stolen. Signalgivare höll sig kvar som tur var. All luft töms ur systemet vid nödbroms så vi fick vänta en stund igen. Det var stora problem med lufttrycket som inte ville stiga så signalgivaren gick för att kontrollera alla slangar och koppel. Ett koppel mitt i tåget hade slitits av.
Som tur är har ju alla vagnar ett koppel i varje ände så vi kunde använda det på motsatt vagn bara för att få undan vagnarna och kunna köra dem till slutdestination. Vagnen ”kortades”, dvs vi satte på ett blått kort på den för att visa att den är skadad.
Skadeanslag: Vitt kort – får köra vidare, är ej trafikfarligt. Blått kort – får köras till slutdestination. Rött kort – körförbud.

Bild på blått kort.

Slutet på två hädelserika dygn

Då vår resa till Stockaryd blev inställd pga alla problem så blev vi lediga till tidig morgon. Föraren var inte ledsen över det, då hans pass egentligen fortfarande pågick och han hade fullt betalt.
Tidigt på morgonen återtog vi tåget som nu, med annan förare, hade varit och lossats i Vekerum.

Precis när vi började köra så pekade föraren på en signal och sa att där får man alltid BF2, Ballisfel 2, och så körde han sakta över, det pep och nödbromsade, men eftersom han var beredd så löste han ut bromsen direkt, för att inte förlora tryck, och vi rullade vidare en bit medan han ringde TKL för att anmäla. Då visade det sig att vi var på fel spår, så vi fick backa tåget med hjälp av radio.

Vår slutdestination var Värö Bruk utanför Varberg. Där finns ingen kontaktledning, utan loken drivs på diesel. Problemet var att dieselmotorn, på det lok vi nu satt i, inte fungerade. När vi närmade oss Värö fick därför ett växlingslok, T43, komma ut och dra in oss till terminalen. Väl där skulle några vagnar till ett spår och andra till ett annat. Jag åkte med i växlingsloket och min förare var signalgivare.

Två händelserika dygn på järnvägen.

Bild på en lokförarhytt.

Nässjöakademin
Framtidsvägen 1
571 35 Nässjö

nassjoakademin@nassjo.se


Dolt fält, måste ligga längst upp
Vad kan vi göra bättre?
Berätta vad vi kan göra bättre på den här sidan. Dina synpunkter är värdefulla för oss. Din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.