Meny Stäng Sök
Meny Stäng Meny

E-commerce och digital affärsutveckling - lyckas med din digitala plattform

E-commerce och digital affärsutveckling - lyckas med din digitala plattform

Vill du bli ett digitalt proffs och skapa förutsättningar för att utveckla er digitala närvaro? I en verklighet där utvecklingen går fort kan det vara svårt att veta vad som är viktigt att fokusera på och inte. Med denna utbildning får du lära dig digital affärsstrategi för att sticka ut, skilja er från konkurrenterna och utveckla digitala plattformar för just era mål.

Utbildningen E-commerce och digital affärsutveckling är till för dig som är nyfiken på de nya förutsättningarna att lyckas med digital affärsutveckling.

Det spelar ingen roll om du är ett tjänsteföretag och informerar på din hemsida eller om du är en ren e-handel där du säljer dina produkter direkt.

För vem?

För dig som jobbar med digitala plattformar. Kanske har du fått möjligheten att växa in i rollen som e-handelslogistiker, e-handelsansvarig, e-commercemanager, marknadskoordinator eller digital affärsutvecklare och vill fylla på med ny kunskap.

Utbildningen passar även dig som jobbar som marknadskommunikatör och tar hand om den digitala plattformen då du bl.a. får verktyg att förbättra användarvänlighet, navigering och struktur samt marknadskommunikationen.

Du som jobbar med att sälja digitala tjänster och behöver få en bredare förståelse för hur du kan utveckla dina kunders affärer kommer också ha stor nytta av denna utbildning.

Innehåll

Du kommer att få verktyg att analysera, kravställa och jobba operativt med digital affärsutveckling oavsett bransch.

Du kommer att få kunskap i hur du mäter effektiviteten i den digitala marknadsföringen både strategiskt och taktiskt samt hur du arbetar strategiskt med att kravställa ett företags digitala kommunikation, logistik och infrastruktur.

Efter avslutad utbildning kommer du även behärska och förstå konkreta verktyg och applikationer som Hotjar, Search console, Trello, Google analytics och Google Ads,

Upplägg

För att du ska få kunskap med fördjupning, kontinuitet och möjlighet till reflektion och tid att utvecklas är utbildningen förlagd till två dagar i månaden och sammanlagt 120 h. Utbildningen består av föreläsningar, diskussioner och övningar samt frivilliga testmoment.

Under utbildningens gång vill vi gärna att du jobbar med ett skarpt projekt, helst från din egen arbetsplats, så du lättare kan omvandla din nyvunna teoretiska kunskap till praktisk dito med proffessionellt stöd av kursledare.

Kurser

Kurs 1: Affärsmannaskap (12 h)

  • Varumärkesbyggande
  • Marknadsstrategi
  • Styrdokument
  • Konsumentförståelse

Kurs 2: Webbanalys (18 h)

  • SEO
  • Teknik
  • Design

Kurs 3: Google Analytics och statistik (24 h)

  • Rapportframtagning
  • Analys

Kurs 4: Betalda kanaler (12 h)

  • Google Ads (fokus sök)
  • Sociala kanaler (fokus Facebook, Instagram)

Kurs 5: Att kravställa och driva ett digitalt utvecklingsprojekt (42 h)

  • Digitala utvecklingsprojekt (digital projektledning)
  • Att ta fram kravställning (skisser/dokumentation) för att säkra dina investeringar
  • Resursfördelning
  • Lär dig hantera Trello

Extrakurs

Kurs 6: Internationell handel (12 h)

  • Identifiera nya marknader

Certifiering

Under utbildningen får du som vill möjlighet till certifiering i Google analytics och Google Ads.

Kurstillfällen

Uppstart och introduktion den 24 oktober kl 10.00.
Utbildningen genomförs under ett år och med träffar 2 ggr/månad i anslutning till varandra. Sammanlagd utbildningstid är 120 h. Kursavslut är planerat till oktober 2020. Exakta kursdatum bestämmer gruppen tillsammans under introduktion.
Tid: kl 08.00-17.00.

Kursavgift inkl. extrakurs

Vid anmälan senast 15 september bjuder vi på extrakursen internationell handel.
Paketpris kurser 1-6 :
42 000 kr per person (ex. moms) inkl. fika och lunch, kurslitteratur och certifiering.

Anmälan mellan 16 september - 3 oktober.
Paketpris kurser 1-5:
42 000 kr (ex. moms)
Extrakurs internationell handel:
8 000 kr (ex. moms)

inkl. fika och lunch, kurslitteratur och certifiering. 

Plats

Nässjöakademin, Framtidsvägen 1, Nässjö.

Anmälan

Anmälan senast 3 oktober 2019. Efter den 3 oktober är anmälan bindande men inte personlig.
Max antal 20 personer, kursen startar vid minst 10 deltagare. Anmäl dig här.

Kursledare

Torbjörn Noaksson, Din Webbstrateg 

Torbjörn jobbar med digital affärsutveckling sedan år 2006 och är informationsteknolog i grund och botten. Torbjörn har sedan flera år jobbat med att utbilda både företag och studerande på yrkeshögskolor inom digitalisering. 

Förutom Torbjörn Noaksson föreläser Anna Wildefjord (Knockify), Carolin Dahlgren (Din Webbstrateg) och Arne B Andersson (e-handelsexpert, tidigare Postnord) samt även gästföreläsare från företag under några av tillfällena.

Torbjörn är fantastiskt engagerande och rolig att lyssna på. Han gör ämnet lätt och får oss att blomma genom att reflektera och diskutera.
- John Ekeblad, tidigare studerande

Torbjörn Noaksson, Din webbstrateg, är kursledare för flertalet kurser i utbildningen E-commerce och affärsutveckling.

Torbjörn Noaksson, Din webbstrateg, är kursledare för flertalet kurser i utbildningen E-commerce och affärsutveckling. Torbjörn har lång erfarenhet med att utbilda både företag och studerande på yrkeshögskolor inom digitalisering. 

Mål med utbildningen

Du får lära dig att:

  1. behärska och förstå branschverktyg och applikationer som Google Analytics, Google Ads, Hotjar och Search console,
  2. kravställa affärsutvecklingen i form av kommunikation, logistik och infrastruktur,
  3. affärsutveckla omnikanalstrategi för e-handel med digitala och fysiska system,
  4. tolka data, identifiera samband och kritisk granska statistiskt underlag för komplexa affärsbeslut,
  5. samla in, analysera, rapportera och agera på digital data för att uppnå ökad trafik, lönsamhet och försäljning,
  6. utföra A/B-tester för optimering av funktioner, logistik och ökad konvertering,
  7. kunna konceptutveckla och driva e-handel mot B2B och B2C samt CSSC (Customer Self Service Center) samt,
  8. kunna ta fram strategiska beslutsstöd utifrån ekonomi, logistik och innovation.

Att du som deltagare ska:

  1. förstå hur konventeringsoptimering leder till ökad trafik, försäljning och lönsamhet.
  2. jobba med projekt inom digital affärsutveckling t.ex. analys, utvärdering och betald sökannonsering.
  3. kunna genomföra nödvändiga korrigeringar som krävs genom A/B- testing för att utveckla logistikkedjan och öka konverteringsfrekvensen.
  4. skapa en mätplan som sträcker sig från produktion till ledningsperspektiv.
  5. kunna utföra optimering av företagets omnikanalstrategi.
  6. ta fram dokumentation för en kravställning oavsett logistik, kommunikation eller infrastruktur.
  7. ta fram rapporter enligt företagets mätplan och föra en dialog om de nödvändiga förändringar som krävs.
  8. konceptutveckla e-handeln samt driva den emot sin målgrupp.
  9. kunna arbeta operativt med förändringsarbeten inom e-handel och logistik.
  10. kunna förstå och använda de yrkestekniska begrepp på engelska som krävs i yrkesrollen.

 

Kurslitteratur

Att leda digital transformation
Marie Andervin, Joakim Jansson

Webbanalys förstå och förbättra användarnas upplevelse
Marcus Österberg

E-handel - så driver & utvecklar du den
Daniel Lanz

Kontakt

Expandera Minimera

För info kontakta:

Helena Hjalmarson, Din Webbstrateg

Tel: 0761-62 69 67
E-post: helena@dinwebbstrateg.se

Nässjöakademin
Framtidsvägen 1
571 35 Nässjö

nassjoakademin@nassjo.se
Tel. 0380-51 72 50

Hjälpte informationen på den här sidan dig?


Dolt fält, måste ligga längst upp
Vad kan vi göra bättre?
Berätta vad vi kan göra bättre på den här sidan. Dina synpunkter är värdefulla för oss. Din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.

Nässjöakademin

Framtidsvägen 1
571 35 Nässjö

nassjoakademin@nassjo.se
Tel. 0380-51 72 50

×
Use Google to translate nassjo.se.
Please be aware that Nässjö kommun cannot take responsibility for the accuracy of the translation.