Meny Stäng Sök
Meny Stäng Meny

Bättre lean för service och tjänster

Bättre lean för service och tjänster

En kurs för dig som vill skapa effektivare tjänster och administration. Den riktar sig till medarbetare på alla nivåer i organisationen. Det ger bäst genomslagskraft om även personer i ledande funktioner ingår i deltagargruppen.

Sen anmälan är stängd

Högskolan i Borås ger distanskursen Bättre lean för service och tjänster 7,5 hp hösten 2019. Nässjö blir en av distansorterna vid tillräckligt antal sökande.

Om kursen

Länge var produktion i fokus då förbättringsarbete bedrevs med hjälp av Toyotas produktionsfilosofi – oftast benämnd Lean produktion. Nu är det dags för alla andra processer i tillverkande företag, t.ex. inköp, ledning, ekonomi och konstruktion att tillsammans bli ett "Lean Office". Kursen passar utmärkt även för medarbetare från företag som endast producerar service eller tjänster. Lika bra passar kursen för dig som arbetar inom offentlig sektor. Grundfilosofin är densamma som inom Lean produktion men metoder, språk och verktyg skiljer sig till viss del åt.

För vem?

Kursen riktar sig till dig som är tjänstemän inom både industri, kommuner, statliga myndigheter och landsting. Helst ser vi att ni kommer 2-10 personer från varje organisation eller företag så att ni kan arbeta tillsammans med frågeställningarna. Chefer och medarbetare i ledande ställning bör finnas med i deltagargrupperna för att utbildningen skall få genomslagskraft i organisationen. Att komma ensam rekommenderas inte.

En deltagare skall efter kursen bland annat:

  • förstå den grundläggande filosofin bakom lean administration/lean service och tjänster
  • kunna använda de grundläggande verktyg som ger en effektivare service- och tjänsteproduktion
  • kunna eliminera aktiviteter som inte är värdehöjande och minska aktiviteters ledtider i den egna organisationen inom såväl företagsmässig verksamhet som offentlig sektor kunna reagera snabbare på nya interna och externa kundbehov

Några av de moment som ingår i kursen är:

  • Toyota och Lean
  • Kundvärde
  • Ledningsverktyg
  • Problemlösningsverktyg
  • Resurs- versus flödeseffektivitet
  • Värdeflödeskartläggning
  • Systemsyn och Vanguardmodellen
  • Variation och kapacitet
  • Visuell styrning

Med hjälp av ett webbmötesystem deltar du tillsammans med studiegruppen i kortare föreläsningar, seminarier och diskussioner på Nässjöakademin. Detta varvas med praktiska övningar i form av beskrivningar, analyser och förbättringsarbeten i den egna verksamheten.

Kursen är ca 15 veckor med träffar en eftermiddag i veckan, 3 h per gång.

Läs mer information om kursen på Högskolan i Borås webbplats.

Ansökan

Anmälan till kursen är stängd.

Kursen ges på Nässjöakademin vid tillräckligt stort intresse.

Nässjöakademin
Framtidsvägen 1
571 35 Nässjö

nassjoakademin@nassjo.se
Tel. 0380-51 72 50

Hjälpte informationen på den här sidan dig?


Dolt fält, måste ligga längst upp
Vad kan vi göra bättre?
Berätta vad vi kan göra bättre på den här sidan. Dina synpunkter är värdefulla för oss. Din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.

Nässjöakademin

Framtidsvägen 1
571 35 Nässjö

nassjoakademin@nassjo.se
Tel. 0380-51 72 50

×
Use Google to translate nassjo.se.
Please be aware that Nässjö kommun cannot take responsibility for the accuracy of the translation.